Detailed Information on Publication Record
2015
Diverzita žáků : téma pro vedení školy
HLOUŠKOVÁ, Lenka, Kateřina TRNKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ and Milan POLBasic information
Original name
Diverzita žáků : téma pro vedení školy
Name (in English)
Diversity of students as a theme for school leaders
Authors
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00083414
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
inkluzivní vzdělávání; diverzita žáků; vedení školy
Keywords in English
inclusive education; student diversity; school leaders
Tags
Reviewed
Změněno: 21/3/2016 14:38, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Školy jsou v současné době stále explicitněji vystavovány požadavku vzdělávat všechny žáky společně. Naplňování tohoto požadavku ale vyvolává řadu otázek a v tomto textu zaměříme pozornost na některé z těch, které souvisejí s heterogenitou žáků ve škole. Odpovědi na vybrané otázky reprezentují pohled úzkého vedení školy jako klíčového aktéra implementace politiky inkluzivního vzdělávání do života jednotlivých škol. Na datech z případové studie jedné základní školy, která se explicitně nehlásí ke konceptu inkluzivního vzdělávání, představíme, jak se úzké vedení školy staví k diverzitě žákovské populace dané spádovou oblastí a jaká témata z hlediska řízení a vedení školy vystupují do popředí, když se vedení školy dlouhodobě snaží prosazovat svůj proinkluzivní náhled na diverzitu žáků.
In English
Schools nowadays face explicit pressure to educate all students together. This paper examines some questions raised by the meeting of this demand, specifically questions related to heterogeneity of students. The paper presents answers which represent the point of view of school leaders, who as such have key roles in implementation of inclusive education policy in their schools. Based on a case study of a school which has not explicitly avowed its commitment to inclusive education, the paper shows how its school leaders perceive the diversity of students, which is given by the location of their school, and which themes arise for school leaderships as they attempt continually to enforce a perspective which is in favour of inclusive education.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|