Detailed Information on Publication Record
2015
Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu
ŠEĎOVÁ, Klára and Martin SEDLÁČEKBasic information
Original name
Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu
Name (in English)
Student participation as the focus of action research
Authors
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00080915
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
výuková komunikace; dialogické vyučování; žákovská participace; akční výzkum
Keywords in English
classroom discourse; dialogic education; student participation; action research
Tags
Reviewed
Změněno: 23/3/2016 16:44, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Cílem této studie je analyzovat změny v participaci žáků na výukové komunikaci, k nimž došlo v důsledku zapojení učitelů do projektu akčního výzkumu zaměřeného na implementaci principů dialogického vyučování. Participace je operacionalizována jako: 1) výukový čas, který žáci vyplňují svými promluvami; 2) příležitost žáků k rozvitým promluvám; 3) triadická interakce, tedy bezprostřední komunikace mezi větším počtem aktérů, než je jeden žák a učitel. Prostřednictvím kvantitativní analýzy v příspěvku prokazujeme, že v hodinách sledovaných učitelů došlo ke zřetelnému posílení žákovské participace, a to ve všech uvedených parametrech. Následně pomocí kvalitativní analýzy identifikujeme mechanismy, které k tomuto výsledku vedou.
In English
The aim of this paper is to analyse changes in participation of students in classroom discourse which arose due to their teachers' involvement in an action research project on implementation of principles of dialogic teaching. Participation is operationalized as: (i) an amount of time during which students speak; (ii) an opportunity given to students to produce more complex utterances; (iii) a triadic interaction, which means spontaneous communication between more participants than one teacher and one student. Using quantitative analysis, we show that student participation was significantly strengthened in all of the above mentioned parameters in the classes under observation. Finally, we use qualitative analysis to identify mechanisms that lead to this result.
Links
GA13-23578S, research and development project |
|