J 2015

Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

ŠEĎOVÁ, Klára and Martin SEDLÁČEK

Basic information

Original name

Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

Name (in English)

Student participation as the focus of action research

Authors

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00080915

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

výuková komunikace; dialogické vyučování; žákovská participace; akční výzkum

Keywords in English

classroom discourse; dialogic education; student participation; action research

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2016 16:44, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Cílem této studie je analyzovat změny v participaci žáků na výukové komunikaci, k nimž došlo v důsledku zapojení učitelů do projektu akčního výzkumu zaměřeného na implementaci principů dialogického vyučování. Participace je operacionalizována jako: 1) výukový čas, který žáci vyplňují svými promluvami; 2) příležitost žáků k rozvitým promluvám; 3) triadická interakce, tedy bezprostřední komunikace mezi větším počtem aktérů, než je jeden žák a učitel. Prostřednictvím kvantitativní analýzy v příspěvku prokazujeme, že v hodinách sledovaných učitelů došlo ke zřetelnému posílení žákovské participace, a to ve všech uvedených parametrech. Následně pomocí kvalitativní analýzy identifikujeme mechanismy, které k tomuto výsledku vedou.

In English

The aim of this paper is to analyse changes in participation of students in classroom discourse which arose due to their teachers' involvement in an action research project on implementation of principles of dialogic teaching. Participation is operationalized as: (i) an amount of time during which students speak; (ii) an opportunity given to students to produce more complex utterances; (iii) a triadic interaction, which means spontaneous communication between more participants than one teacher and one student. Using quantitative analysis, we show that student participation was significantly strengthened in all of the above mentioned parameters in the classes under observation. Finally, we use qualitative analysis to identify mechanisms that lead to this result.

Links

GA13-23578S, research and development project
Name: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching