ŠEĎOVÁ, Klára, Petr SUCHÁČEK and Martin MAJCÍK. Kdopak to mluví? Participace žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy (Who is talking? Student participation in classroom discourse at lower secondary school). Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2015, vol. 65, No 2, p. 143-162. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kdopak to mluví? Participace žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
Name (in English) Who is talking? Student participation in classroom discourse at lower secondary school
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr SUCHÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin MAJCÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Praha, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2015, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00080916
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuková komunikace; žákovská participace; žákovské iniciace
Keywords in English classroom discourse; participation; student contribution
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 1/4/2016 12:03.
Abstract
Cílem této studie je na datech z videonahrávek výuky na druhém stupni základní školy prozkoumat, jakým způsobem se různí žáci zapojují do výukové komunikace. Participaci na komunikaci chápeme jako čas, po který jednotliví žáci ve výuce hovoří. Tento ukazatel sledujeme na vzorku 82 žáků ve čtyřech různých třídách. V první části příspěvku prostřednictvím kvantitativní analýzy ukazujeme, že participace na komunikaci ve školní třídě není rovnoměrně distribuovaná, neboť žáci s vyšší školní úspěšností se do komunikace zapojují ve vyšší míře. Ve druhé části textu prostřednictvím kvalitativní analýzy interakce mezi jednou učitelkou a dvěma žáky s různými charakteristikami školní úspěšnosti demonstrujeme, že vzorce participace jsou sociálně konstruovány v proudu interakcí mezi učitelem a žáky.
Abstract (in English)
Th e aim of this study is to use data from video recordings of teaching at the second level of primary school to study the way in which diff erent pupils contribute to class communication. We understand participation in teaching communication in terms of the overall length of time that individual pupils speak in lessons. We monitored this indicator on a sample of 82 pupils in four diff erent classes. In the fi rst part of the article we show through quantitative analysis that participation in communication in school class is not uniformly distributed, because pupils with higher school success indicators take part to a greater extent. In the second part of the text, on the basis of qualitative interaction between one teacher and two pupils with diff erent characteristics as to school success we demonstrate that models of participation are socially constructed in the course of interaction between teacher and pupils.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
PrintDisplayed: 27/4/2024 09:21