B 2015

Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Hana HORKÁ and Lucie CHALOUPKOVÁ

Basic information

Original name

Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy

Name in Czech

Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy

Name (in English)

Developing personal and professional competences of teachers of primary school

Authors

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lucie CHALOUPKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, 177 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00083450

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7894-9

Keywords (in Czech)

profesní rozvoj; osobnostní rozvoj; mentoring; diferenciace a individualizace; pedagogická diagnostika; styly učení; výukové strategie; reflektivní praktik; hodnocení a sebehodnocení ve výuce

Keywords in English

professional developing; personal developing; mentoring; differentiation and individual approach; pedagogical diagnosis; learning styles; teaching strategies; reflective teacher; evaluation or self- evaluation of one’s teaching

Tags

Reviewed
Změněno: 11/2/2016 09:59, Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace přináší poznatky z kvalitativní analýzy sebereflexí učitelů jejich profesního rozvoje, zejména rozvoje mentorských dovedností a kompetencí podporujících diferenciaci výuky společně s teoretickými poznatky k tématům: mentoring, výukové strategie na podporu diferenciace a individualizace ve výuce, zjišťování výsledků práce žáka a hodnocení jeho individuálního pokroku a pedagogická diagnostika v inkluzivním prostředí třídy. Pojednává o učiteli v různých rolích, zvláště tvůrce učebního prostředí, diagnostika a autodiagnostika a reflektivního praktika. Analýza sebereflexe učitelů v kapitolách Mentoring ve škole a Reflexe učitelů jako nástroj profesního růstu popisuje přínos dalšího vzdělávání pedagogů, ale i mnoho otázek k tématům projektu „Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ k vyšší kvalitě vzdělávání“. Vydáno též on-line - ISBN 978-80-210-7895-6.

In English

The publication provides findings from a qualitative analysis of self-reflection of teachers' professional development, especially the development of mentoring skills and competencies that support the differentiation of instruction, together with theoretical knowledge on topics: mentoring, teaching strategies supporting differentiation and individual approach in teaching and assessing pupil’s achievement and individual development and pedagogical diagnosis in an inclusive class. Deals with different roles of a teacher, such as teacher as a creator of an educational environment, teacher as a diagnostician and self- diagnostician, and a reflective teacher. Analysis of the reflection of teachers in Chapters Mentoring in a school and Reflection as a tool for professional development describes the benefits of further education, but also many questions on topics of the "development of personal and professional skills of teachers of kindergartens and primary schools to higher quality education." Published also online - ISBN 978-80-210-7895-6.

Links

CZ.1.07/1.3.00/48.0022, interní kód MU
Name: Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ k vyšší kvalitě vzdělávání.
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes