C 2015

Výuka jihoslovanských literatur očima jejich brněnských studentů

STEHLÍK, Petr

Basic information

Original name

Výuka jihoslovanských literatur očima jejich brněnských studentů

Name (in English)

Instruction in South Slavic Literatures Through the Eyes of Their Students in Brno

Authors

STEHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Aktuální problémy současné slavistiky (jazyk - literatura - kultura - politika), p. 221-232, 12 pp. 2015

Publisher

Galium

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00083465

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-905336-5-3

Keywords in English

teaching of literature; South Slavic literatures; organization and conception of studies

Tags

Reviewed
Změněno: 13/3/2016 11:01, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Autor příspěvku se pokouší přiblížit, vyhodnotit a okomentovat postoje, studijní předpoklady a preference studentů spjaté s literární složkou studia jihoslovanských filologií a balkanistiky v Brně. Činí tak na základě ankety provedené mezi studenty. Zároveň si klade otázku, jak souběžně zajistit dostatečnou odbornou úroveň, přitažlivost i hospodářskou soběstačnost zmíněných oborů. Autor chce přispět k diskuzi na toto téma a nastolil některé konkrétní otázky, jež se týkají jak výuky literatur v rámci „malých“ filologií, tak pojetí studia těchto oborů jako takových.

In English

The author of the paper strives to describe, assess and comment on attitudes, capabilities and preferences of students related to the literary segment of the instruction in South Slavic Philologies and Balkan Studies in Brno. He does so on the basis of a survey carried out among the students. At the same time he dwells on a question, how to simultaneously ensure an adequate professional level, attractivity and economic self-sufficiency of the mentioned studies. The author intends to contribute to the discussion on this issue and to formulate concrete questions concerning the instruction in literatures within the frames of the „small“ philologies, as well as the conception of such studies in general.