STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK and Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy (Field didactics: review and prospects). In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Oborové didaktiky: bilance a perspektivy
Name in Czech Oborové didaktiky: bilance a perspektivy
Name (in English) Field didactics: review and prospects
Authors STUCHLÍKOVÁ, Iva (203 Czech Republic), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk BENEŠ (203 Czech Republic), Hana ČTRNÁCTOVÁ (203 Czech Republic), Leoš DVOŘÁK (203 Czech Republic), Ondřej HNÍK (203 Czech Republic), Miroslav PAPÁČEK (203 Czech Republic), Dana ŘEZNÍČKOVÁ (203 Czech Republic), Antonín STANĚK (203 Czech Republic), Martina ŠMEJKALOVÁ (203 Czech Republic), Jiří VANÍČEK (203 Czech Republic) and Naďa VONDROVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy, p. 423-453, 31 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2, 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00083480
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7769-0
Keywords (in Czech) oborová didaktika; kurikulum; učení; vyučování; učitelské vzdělávání
Keywords in English field didactic; curriculum; learning; teaching; teacher education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 30/7/2015 14:25.
Abstract
Závěrečná kapitola je pojata jako sumarizující na straně jedné a prospektivní na straně druhé. Výklad je zde rozvržen do tří stěžejních částí. V první jsou předestřeny bilance a perspektivy, jak je vidí autoři jednotlivých kapitol. Druhá část nabízí rozvahu o stavu a výhledech oborových didaktik. Ve třetí části jsou potom načrtnuty perspektivy dalšího rozvoje oborových didaktik: (1) Profilování teoretické orientace v oborových didaktikách jako cesta k jejich emancipaci a stabilizaci, (2) posílení výzkumné orientace oborových didaktik a rozvinutí jejich metodologie, (3) průnik perspektivních trendů z oblasti instructional design a curriculum studies do oborových didaktik, (4) zvýraznění role oborových didaktik jako integrujících a koordinujících disciplín v učitelském vzdělávání.
Abstract (in English)
The concluding chapter provides a summary on the one hand, and an outlook on the other. It looks back on the reflections and prospects of the individual didactics as seen by the chapters’ authors. It also provides an overview of field didactics from a transdisciplinary perspective. Towards the end of the chapter, four areas of further development are outlined: (1) to strengthen the theoretical orientation in individual field didactics and thus support their autonomy and stability, (2) to bolster research orientation in individual field didactics and to develop specific research methodology, (3) to open field didactics to trends and inspirations from the domains of instructional design and curriculum studies, and (4) to emphasise field didactics as disciplines that play integrating and coordinating roles in teacher education.
PrintDisplayed: 4/6/2024 08:27