Detailed Information on Publication Record
2015
Oborové didaktiky: bilance a perspektivy
STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ et. al.Basic information
Original name
Oborové didaktiky: bilance a perspektivy
Name in Czech
Oborové didaktiky: bilance a perspektivy
Name (in English)
Field didactics: review and prospects
Authors
STUCHLÍKOVÁ, Iva (203 Czech Republic), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk BENEŠ (203 Czech Republic), Hana ČTRNÁCTOVÁ (203 Czech Republic), Leoš DVOŘÁK (203 Czech Republic), Ondřej HNÍK (203 Czech Republic), Miroslav PAPÁČEK (203 Czech Republic), Dana ŘEZNÍČKOVÁ (203 Czech Republic), Antonín STANĚK (203 Czech Republic), Martina ŠMEJKALOVÁ (203 Czech Republic), Jiří VANÍČEK (203 Czech Republic) and Naďa VONDROVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Brno, Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy, p. 423-453, 31 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2, 2015
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/15:00083480
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7769-0
Keywords (in Czech)
oborová didaktika; kurikulum; učení; vyučování; učitelské vzdělávání
Keywords in English
field didactic; curriculum; learning; teaching; teacher education
Tags
Reviewed
Změněno: 30/7/2015 14:25, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Závěrečná kapitola je pojata jako sumarizující na straně jedné a prospektivní na straně druhé. Výklad je zde rozvržen do tří stěžejních částí. V první jsou předestřeny bilance a perspektivy, jak je vidí autoři jednotlivých kapitol. Druhá část nabízí rozvahu o stavu a výhledech oborových didaktik. Ve třetí části jsou potom načrtnuty perspektivy dalšího rozvoje oborových didaktik: (1) Profilování teoretické orientace v oborových didaktikách jako cesta k jejich emancipaci a stabilizaci, (2) posílení výzkumné orientace oborových didaktik a rozvinutí jejich metodologie, (3) průnik perspektivních trendů z oblasti instructional design a curriculum studies do oborových didaktik, (4) zvýraznění role oborových didaktik jako integrujících a koordinujících disciplín v učitelském vzdělávání.
In English
The concluding chapter provides a summary on the one hand, and an outlook on the other. It looks back on the reflections and prospects of the individual didactics as seen by the chapters’ authors. It also provides an overview of field didactics from a transdisciplinary perspective. Towards the end of the chapter, four areas of further development are outlined: (1) to strengthen the theoretical orientation in individual field didactics and thus support their autonomy and stability, (2) to bolster research orientation in individual field didactics and to develop specific research methodology, (3) to open field didactics to trends and inspirations from the domains of instructional design and curriculum studies, and (4) to emphasise field didactics as disciplines that play integrating and coordinating roles in teacher education.