B 2015

Zvládání každodenního života dospělých lidí s dyslexií – internet jako cesta k inkluzi

BALHAROVÁ, Kamila, Věra VOJTOVÁ and Jana PRESOVÁ

Basic information

Original name

Zvládání každodenního života dospělých lidí s dyslexií – internet jako cesta k inkluzi

Name in Czech

Zvládání každodenního života dospělých lidí s dyslexií – internet jako cesta k inkluzi

Name (in English)

Coping with everyday life of people with dyslexia – the internet as the way to inclusion

Authors

BALHAROVÁ, Kamila (203 Czech Republic), Věra VOJTOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana PRESOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Ivančice/Brno, 120 pp. 2015

Publisher

COPRINT s.r.o., PPP Brno, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00083486

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-87192-23-8

Keywords (in Czech)

výzkum; inkluze; sociální začlenění; gramotnost; čtenářské dovednosti; dyslexie; porucha pozornost; sociální znevýhodnění; informální učení; přístup zaměřený na člověka; resilience; zvládání; podpora; posilování; provázení; klíčové kompetence; přístup k informačním technologiím; design portálu; webový portál; uživatel; medicína; informační technologie; psychologie; speciální pedagogika.

Keywords in English

research;inclusion;literacy;dyslexia;social disadvantage; informal education; resilience; coping; support; guiding; key competences; IT access; portal design; web portal; user; medicine; IT technology; psychology; special education.

Tags

Reviewed
Změněno: 17/3/2016 15:07, doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.

Abstract

V originále

Monografie provází čtenáře konceptem testování, tréninku a provázení lidí se čtenářskými problémy ve virtuálním prostředí internetu. V rámci mezinárodního výzkumného projektu, v němž se ke spolupráci sešel mezioborově propojený tým z oboru informačních technologií, medicíny, speciální pedagogiky a psychologie z pěti zemí: Španělska, Izraele, České republiky, Maďarska a Rakouska, a na němž se autorky spolupodílely, byl vyvinut webový portál pro zlepšení kvality života lidí ohrožených problémy ve čtení a sníženou funkční gramotností. Monografie poskytuje uživatelům i odborné veřejnosti průvodce portálem a vybrané výstupy z výzkumu prováděného v průběhu jeho vývoje. Představuje i výchozí teoretické a společenské koncepty a témata, ze kterých výzkum vycházel.

In English

The publication guides readers through the concepts of testing, training and guiding people with reading difficulties in the virtual space of the Internet. The core of the monograph is based on an international research project connecting experts from areas of IT, medicine, special pedagogy and psychology from five countries: Spain, Israel, Czech Republic, Hungary and Austria, with the participation of the authors. As a result of the project, an Internet portal was developed for improving the quality of life of people endangered by reading difficulties and functional literacy deficits. The monograph provides a guide to the portal for its users and the expert community, as well as some of the results of the research conducted during its development. It presents theoretical and social concepts and topics, which were the basis of the research.