Detailed Information on Publication Record
2015
Factors Influencing Acceptance of E-learning by Teachers in the Czech Republic
HRTOŇOVÁ, Nina, Jiří KOHOUT, Lucie ROHLÍKOVÁ and Jiří ZOUNEKBasic information
Original name
Factors Influencing Acceptance of E-learning by Teachers in the Czech Republic
Name in Czech
Faktory ovlivňující přijetí e-learningu učiteli v České republice
Authors
HRTOŇOVÁ, Nina (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří KOHOUT (203 Czech Republic), Lucie ROHLÍKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Computers in Human Behavior, Amsterdam, Elsevier, 2015, 0747-5632
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Netherlands
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 2.880
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00083499
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000359880100036
Keywords (in Czech)
e-learning; přijetí; učitel; vzdělávání učitelů
Keywords in English
e-learning; acceptance; teacher; teacher training
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 22/6/2016 08:41, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
The goal of this study was to explore the factors which impact the acceptance of an e-learning course by teachers of elementary and secondary schools in the Czech Republic. The survey involved 228 teachers from 68 different primary and secondary schools. These teachers took part in some of 16 different asynchronous on-line courses aimed at the use of modern technologies in education. It was found that the factors with major impact on the e-learning course acceptance include the voluntary participation of teachers in the course and the positive expectations held before the course start (p < 0.001). Working through the course on one's own and the subjective evaluation of various aspects of the course plays an important role as well (p < 0.001). The factors which had no statistically significant impact (p > 0.05) included the teacher's age, gender, type of school, prior experience with e-learning, individual habits in terms of completing voluntary tasks and taking notes, the involvement in discussions during the course and the time schedule of the course. We conclude that considerable attention should be paid to the psychological aspects of further education of Czech teachers using e-learning.
In Czech
Cílem této studie bylo prozkoumat, jaké faktory mají vliv na přijetí e-learningového kurzu učiteli základních a středních škol v prostředí transformujícího se školství v České republice. Do výzkumného šetření bylo zapojeno 228 učitelů z 68 různých základních a středních škol z Jihomoravského regionu v České republice. Tito učitelé se účastnili některého z 16 různých e-learningových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve vzdělávání. Všechny kurzy o očekávané časové náročnosti 42 hodin a době trvání 4-6 týdnů byly sestaveny zkušenými odborníky a realizovány jako asynchronní on-line kurzy v prostředí LMS Moodle. Bylo zjištěno, že zásadní vliv na přijetí e-learningového kurzu má dobrovolnost účasti učitele v něm a pozitivní očekávání před jeho zahájením. Důležitou roli hraje rovněž samostatné zvládnutí kurzu a hodnocení jeho různých aspektů. Naopak se ukazuje, že statisticky významný vliv nemají předchozí zkušenosti s e-learningem a individuální návyky účastníků v oblasti vypracovávání dobrovolných úkolů a poznámek, účasti v diskusích během kurzu či časového rozložení jeho plnění.