B 2015

Studie ze školní pedagogiky

HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK and Jana KRATOCHVÍLOVÁ

Basic information

Original name

Studie ze školní pedagogiky

Name in Czech

Studie ze školní pedagogiky

Name (in English)

Studies on school education

Authors

Edition

3. dotisk 1. vyd. Brno, 180 pp. Řada pedagogiky a psychologie, 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-4859-1

Keywords (in Czech)

škola; školní vzdělávání; školní pedagogika; vyučování; učení

Keywords in English

school; schooling; school education; teaching; learning

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 31/5/2016 15:59, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Publikace je určena studentům učitelství pro 1. stupeň základní školy na PdF MU. Prezentuje souboru textů ze školní pedagogiky, které pokrývají následující témata: Škola a její funkce, Primární škola: jaká je a jakou bychom ji chtěli mít?, Škola jako místo osobnostního a sociálního rozvoje žáků, Výchova a vzdělávání pro 21. Století, Hodnoty ve výchově, Mravní výchova; výchova k prosociálnosti jako základ mravní výchovy, Estetický, pracovní a tělesný aspekt rozvoje osobnosti, Dítě ve škole 21. Století, Změny v pojetí role učitele 21. století (učitel jako spolutvůrce rozvoje celistvé osobnosti v humanisticky orientovaném edukačním procesu), Vyučování a výuka, Historický vývoj pojetí vyučování a vznik systému tradičních didaktických principů, Vedení výchovy ve třídě, práce třídního učitele, Kurikulární činnosti učitele; plánování výuky krok za krokem, Hodnocení a sebehodnocení.

In English

The publication was written for prospective primary school teachers, students of the primary education study programme at the Faculty of Education, Masaryk University. It includes texts focusing on the following topics: School and its functions; the Primary School: what it is like and what we want it to be like; School as the place for pupils' personal and social development; education for the 21st century; values in education; moral education; aesthetic, work-related and physical aspects of personality development; the child in the school of the 21st century; changes in the role of the teacher in the 21st century; teaching and instruction; the historical development of approaches to teaching and the development of the system of traditional didactic principles; education within a classroom; the homeroom teacher; curricular acting of the teacher - step by step in planning the teaching; evaluation and self-evaluation.