SLAVÍK, Jan, Jindřich LUKAVSKÝ, Petr NAJVAR and Tomáš JANÍK. Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe (Professional Judgments on Quality of Teaching: Prospectively and retrospectively structured reflection). Pedagogika. Praha: PedF UK, 2015, vol. 65, No 1, p. 5-33. ISSN 0031-3815. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1308481, author = {Slavík, Jan and Lukavský, Jindřich and Najvar, Petr and Janík, Tomáš}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, keywords = {quality of instruction; professional propositions; prospectively structured reflection; retrospectively structured reflection}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe}, url = {http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11138&lang=cs}, volume = {65}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1308481 AU - Slavík, Jan - Lukavský, Jindřich - Najvar, Petr - Janík, Tomáš PY - 2015 TI - Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe JF - Pedagogika VL - 65 IS - 1 SP - 5-33 EP - 5-33 PB - PedF UK SN - 00313815 KW - quality of instruction KW - professional propositions KW - prospectively structured reflection KW - retrospectively structured reflection UR - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11138&lang=cs L2 - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11138&lang=cs N2 - Ústřední pojem „profesní soud“ je vymezen s cílem analyzovat proces cyklického sdílení znalostí podle principu lege artis v profesním společenství. Autoři se zaměřují na profesní soud v kontextu učitelství, přičemž poukazují na jeho prototypový charakter. S oporou o Kantovo rozlišení soudů analytických a syntetických představují profesní soud jako jeden z elementárních nástrojů k dorozumívání se o výuce a tím i jako způsob budování porozumění výuce. V návaznosti na to nahlížejí dva klíčové interpretační kontexty pro formulování anebo uplatnění profesních soudů, a to 1. předem strukturovanou reflexi a 2. následně strukturovanou reflexi. Za příklady těchto dvou pojetí reflexe ve stati slouží dva výzkumné nástroje pro uchopení (didaktické) kvality ve výuce. K těmto dvěma způsobům strukturování reflexe o výuce je následně vedena diskuse s účelem objasnit tvorbu profesního soudu o výuce a její kvalitě jako proces, který směřuje k logické argumentaci opřené o reflektivní kompetenci a dispozice k profesnímu vidění. Tento přístup je odvozen z teoretického kontextu metodiky 3A založené na principu utváření profesního společenství učitelů prostřednictvím tzv. cyklického sdílení znalostí. Cílem je zvyšovat kvalitu učitelského jednání a následně i kvalitu výuky s oporou o analýzu formulování profesních soudů. ER -
SLAVÍK, Jan, Jindřich LUKAVSKÝ, Petr NAJVAR and Tomáš JANÍK. Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe (Professional Judgments on Quality of Teaching: Prospectively and retrospectively structured reflection). \textit{Pedagogika}. Praha: PedF UK, 2015, vol.~65, No~1, p.~5-33. ISSN~0031-3815.
|