Detailed Information on Publication Record
2015
Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe
SLAVÍK, Jan, Jindřich LUKAVSKÝ, Petr NAJVAR and Tomáš JANÍKBasic information
Original name
Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe
Name in Czech
Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe
Name (in English)
Professional Judgments on Quality of Teaching: Prospectively and retrospectively structured reflection
Authors
SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřich LUKAVSKÝ (203 Czech Republic), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Pedagogika, Praha, PedF UK, 2015, 0031-3815
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/15:00080951
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
kvalita výuky; profesní soud; předem strukturovaná reflexe; následně strukturovaná reflexe
Keywords in English
quality of instruction; professional propositions; prospectively structured reflection; retrospectively structured reflection
Tags
Reviewed
Změněno: 10/3/2016 21:32, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
V originále
Ústřední pojem „profesní soud“ je vymezen s cílem analyzovat proces cyklického sdílení znalostí podle principu lege artis v profesním společenství. Autoři se zaměřují na profesní soud v kontextu učitelství, přičemž poukazují na jeho prototypový charakter. S oporou o Kantovo rozlišení soudů analytických a syntetických představují profesní soud jako jeden z elementárních nástrojů k dorozumívání se o výuce a tím i jako způsob budování porozumění výuce. V návaznosti na to nahlížejí dva klíčové interpretační kontexty pro formulování anebo uplatnění profesních soudů, a to 1. předem strukturovanou reflexi a 2. následně strukturovanou reflexi. Za příklady těchto dvou pojetí reflexe ve stati slouží dva výzkumné nástroje pro uchopení (didaktické) kvality ve výuce. K těmto dvěma způsobům strukturování reflexe o výuce je následně vedena diskuse s účelem objasnit tvorbu profesního soudu o výuce a její kvalitě jako proces, který směřuje k logické argumentaci opřené o reflektivní kompetenci a dispozice k profesnímu vidění. Tento přístup je odvozen z teoretického kontextu metodiky 3A založené na principu utváření profesního společenství učitelů prostřednictvím tzv. cyklického sdílení znalostí. Cílem je zvyšovat kvalitu učitelského jednání a následně i kvalitu výuky s oporou o analýzu formulování profesních soudů.
In English
The central concept of the study is professional proposition. The concept is defined with the aim of analysing the process of lege artis cyclical knowledge-sharing in a professional community. The authors focus on professional propositions in the context of the teaching profession and emphasise its prototypical character. Building on Kant’s distinction between analytic and synthetic propositions, professional proposition is introduced as one of the elementary tools in communication about instruction and thus in building understanding about instruction. After that, two key interpretation contexts are specified for the formulation and/or use of professional propositions (on instruction): 1. prospectively structured reflection, and 2. retrospectively structured reflection. Two research tools that serve to grasp (didactic) quality in instruction are used to demonstrate these two approaches to reflection. They are then discussed with the aim of clarifying the development of professional proposition about (the quality of) instruction as a process that leads to logical argumentation building on reflective competence and professional vision. This approach is derived from the theoretical context of the 3A methodology, which is based on the principle of developing professional communities of teachers through what is known as cyclic knowledge-sharing. The overall aim is to increase the quality of teacher performance and also the quality of instruction using the analysis of professional propositions.
Links
GA14-06480S, research and development project |
|