Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1308720, author = {Zounek, Jiří and Šimáně, Michal and Knotová, Dana}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-3-319}, keywords = {socialist education; historický výzkum; historical research; historical sources; professional publications; auxiliary sources and literature; archival records}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti}, url = {https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3669}, volume = {25}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1308720 AU - Zounek, Jiří - Šimáně, Michal - Knotová, Dana PY - 2015 TI - Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti JF - Pedagogická orientace VL - 25 IS - 3 SP - 319-344 EP - 319-344 PB - Masarykova univerzita SN - 12114669 KW - socialist education KW - historický výzkum KW - historical research KW - historical sources KW - professional publications KW - auxiliary sources and literature KW - archival records UR - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3669 L2 - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3669 N2 - Příspěvek se zaměřuje na problematiku zdrojů poznání minulosti při studiu dějin socialistického školství v Československu. Autoři si položili otázku, jaké zdroje má historik pedagogiky k dispozici, pokud se rozhodne zkoumat soudobé dějiny školství. Tuto otázku se přitom snaží sledovat zejména v souvislosti se základním školstvím v bývalém Jihomoravském kraji v letech 1969–1989. V první části textu autoři představují své schéma dělení zdrojů. V následujících částech jednotlivé typy zdrojů (historické prameny, odborné publikace, pomocné zdroje a literatura) detailně rozebírají a doplňují konkrétními příklady. Příspěvek upozorňuje, že zdrojů k poznání dějin socialistického školství je poměrně velké množství. Bohužel doposud známé a dostupné zdroje pokrývají pouze některé části života škol či aktérů školního života. Zejména nezpracované archivní fondy představují poměrně zásadní limitující faktor v rozvoji historicko-pedagogického bádání. Na druhou stranu existuje celá řada odborné literatury a výsledky výzkumů z jiných oblastí historiografie, které mohou přispět k poznání soudobých dějin školství jak na národní, tak na regionální úrovni. To znamená, že historicko-pedagogický výzkum může stavět na poznatcích jiných oborů. ER -
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti (The history of socialist education : terra incognita of historical-pedagogical research? To the issue of the sources of the past). \textit{Pedagogická orientace}. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol.~25, No~3, p.~319-344. ISSN~1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-3-319.
|