HLOUŠKOVÁ, Lenka and Martin ŠŤASTNÝ. Guide My W@y!: inspirace pro vzdělávání vysokoškolských poradců (Guide My W@y!: the inspiration for training of university guidance counsellors). In Newsletter Asociace vysokoškolských poradců. 1st ed. Olomouc: Asociace vysokoškolských poradců, 2015, p. 10-11.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Guide My W@y!: inspirace pro vzdělávání vysokoškolských poradců
Name (in English) Guide My W@y!: the inspiration for training of university guidance counsellors
Authors HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin ŠŤASTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Olomouc, Newsletter Asociace vysokoškolských poradců, p. 10-11, 2 pp. 2015.
Publisher Asociace vysokoškolských poradců
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00083652
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) vysoškolský poradce; dotazník; mezinárodní mobilita; kariérový poradce; interkulturní problémy; zahraniční pobyt
Keywords in English college counsellor; questionnaire; international mobility; career counselling; intercultural issues; stay abroad
Tags mzok, rivok
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 21/3/2016 15:33.
Abstract
Příspěvek je uveden základní charakteristikou nově vznikajícího konceptu vzdělávání pro kariérové poradce, který bude výstupem projektu s názvem An European Guidance Counselling Concept for International Youth Mobility: Guide My W@y podporovaného v letech 2014-2016 z programu Erasmus+. Jádrem sdělení jsou dílčí výsledky tzv. Delphi dotazníku, který představuje jedno ze základních východisek pro tvorbu uvedeného konceptu. Delphi dotazník probíhal v lednu 2015 ve všech čtyřech zúčastněných zemích projektu (ČR, Německo, Polsko, Španělsko) a v textu je věnována pozornost dvěma tématům/modulům, za jejichž vznik jsou v projektu zodpovědní partneři z ČR (ÚPV FF MU). Konkrétně jsou v textu sumarizovány odpovědi na otázky, jak často se respondenti ve své každodenní praxi setkávají s řešením interkulturních problémů spojených s mobilitou mladých, jak často podporují mladé při zprostředkování studijních i pracovních pobytů a stáží a jakou důležitost těmto dvěma oblastem připisují ve své každodenní praxi. Protože oblast podpory mezinárodní mobility studentů či mladých akademických pracovníků není prioritním tématem dalšího vzdělávání vysokoškolských poradců v České republice, domníváme se, že by tento koncept mohl být zajímavou inspirací pro inovaci dalšího vzdělávání kariérových poradců na vysokých školách.
Abstract (in English)
The contribution is the basic characteristic of the emerging concept of education for career guidance that will outcome as a project called An European Guidance Counselling Concept for International Youth Mobility: Guide My W@y supported in 2014-2016 by the Erasmus +. The core of the presentation is the partial results of the Delphi questionnaire, which represents one of the cornerstones for the creation of the concept. Delphi questionnaire was carried out in January 2015 in all four participating countries of the project (Czech Republic, Germany, Poland, Spain), and the text is addressed to two topics/modules, for whose formation is responsible the project partner from the Czech Republic (Department of Educational Sciences, Faculty of Arts, Masaryk University). Specifically the text summarizes the answers to questions about how often the respondents in their everyday practice meet with solving intercultural issues related to mobility of young people, as often support young when delivering learning and work programs and internships, and how important these two areas are in their everyday practice. Because the area to encourage international mobility of students and young academics is a priority issue of further education of the university counsellors in the Czech Republic, we believe that this concept could be interesting inspiration for innovation further education of career counsellors at universities.
Links
MUNI/A/1219/2014, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 4/9/2024 18:35