D 2015

Faculty Teacher Trainer as a Facilitator of Professional Development

HORKÁ, Hana and Jana KRATOCHVÍLOVÁ

Basic information

Original name

Faculty Teacher Trainer as a Facilitator of Professional Development

Name in Czech

Fakultní cvičný učitel jako facilitátor profesního rozvoje

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Sofia, 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research, p. 439-446, 8 pp. 2015

Publisher

STEF92 Technology Ltd.,51 "Alexander Malinov"Blvd.,

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00083661

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-619-7105-45-2

ISSN

UT WoS

000393896200057

Keywords (in Czech)

přípravné vzdělávání učitelů; fakultní cvičný učitel; profesní rozvoj;profesní kompetence

Keywords in English

initial teacher education; faculty teacher trainer; professional development; professional competencies

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/4/2017 14:34, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

In the present paper, the authors present the results of a qualitatively oriented research probe undertaken with faculty teacher trainers at one stage in their career development. The substantive content of the evaluation is interpreted from the point of view of university teachers – experts who are responsible for the level of theoretical and practical training. Based on the self-reflection of research participants at a descriptive stage and on the subsequent dialogue stage and a critical reflection, findings which present the benefits of the completed training courses for the development of professional competencies of faculty teacher trainers are introduced.

In Czech

Autorky předkládají výsledky výzkumné sondy realizované s fakultními cvičnými učiteli v jedné fázi jejich profesního rozvoje. Věcný obsah zjištěných bilancí interpretují z pohledu expertů - vysokoškolských učitelů, kteří odpovídají za úroveň teoretické a praktické přípravy. Na základě sebereflexí účastníků výzkumu na úrovni deskriptivní fáze a následné dialogické a kritické reflexe jsou prezentována zjištění, která prezentují přínos kurzů mentoringu pro práci učitelů ve škole a se studenty oboru učitelství.

Links

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Name: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A