KAŠPAROVÁ, Irena. Homeschooling, Freedom and Control in Czech Education. Global Dialogue. University of Berkeley: International Sociological Association, 2015, vol. 5, No 3, p. 31-32. ISSN 1526-128X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Homeschooling, Freedom and Control in Czech Education
Name in Czech Domácí výukaí, svoboda a dozor v českém vzdělávání
Authors KAŠPAROVÁ, Irena.
Edition Global Dialogue, University of Berkeley, International Sociological Association, 2015, 1526-128X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) domácí škola; integrace; segregace; vzdělávání; domácí vzdělávání; Česká republika
Keywords in English Home school; integration; segretation; education; Czech Republic
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 5/5/2016 10:44.
Abstract
Article draws attention to various forms of restrictions that are connected to setting up home schooling for Czech children. While the law allows for this method of learning and teaching for primary school children (age 6 do 11), in praxis there are many obstacles erected in order to minimalize number of those, who opt for this mode of learning. The idea of inclusion and exclusion from the mainstream school system is explored and put into context with home education.
Abstract (in Czech)
Článek poukazuje na různá omezení, která musí překonávat rodiče, kteří se v ČR rozhodli vzdělávat své děti doma. Přestože zákon umožňuje domácí vzdělávání na prvním stupni již od roku 2005, v praxi dochází k tomu, že jsou rodiče od svého rozhodnutí často zrazováni vedením škol či pedagogicko-psychologickými poradnami, případně se setkávají s nejrůznějšími formami restrikcí, které se jim v jejich rozhodnutí snaží zabránit. Text se rovněž zamýšlí nad otázkou inkluzivního a exkluzivního školství.
PrintDisplayed: 19/9/2024 18:11