VLČEK, Petr. Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu (Comparative educational research: some considerations about the problem approach). Pedagogická orientace. Brno, 2015, vol. 25, No 3, p. 394-412. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu
Name in Czech Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu
Name (in English) Comparative educational research: some considerations about the problem approach
Authors VLČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, 2015, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00083769
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) srovnávací pedagogika; metodologie; problémový přístup
Keywords in English comparative education; methodology; problem approach
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D., učo 346572. Changed: 9/3/2016 10:23.
Abstract
Studie se zaměřuje na vybrané problémy metodologie srovnávacího výzkumu v pedagogice s cílem přispět do debaty o metodologické kvalitě komparativního výzkumu. Snahou autora je pokusit se provést čtenáře procesem vědeckého srovnávání v pedagogice založeném na problémovém přístupu. Vedle stručných teoretických a historických východisek studie, které tvoří základnu pro autorovy další úvahy, jsou v textu uvedeny některé principy pedagogické komparatistiky. Ty autor opírá o současné pojetí srovnávací pedagogiky, její výzkumné pole a vybrané druhy komparativního výzkumu. Následně jsou stručně představeny jednotlivé kroky komparativní vědecké metody. Závěrečné odstavce jsou věnovány úvahám o roli deskriptivních a případově orientovaných studií v komparativním pedagogickém výzkumu, a to zejména z pohledu metodologie problémově orientovaného přístupu.
Abstract (in English)
The paper deals with some chosen problems concerning the methodology of comparative education research. The goal of the thesis is to contribute to the discussion about the methodological quality of comparative research in education. The author tries to lead the reader through the comparative education research process base on the problem approach. Apart from the brief theoretical and historical foundations of the study the author presents the basic principles of comparative research derived from the current conception of comparative education and its field of the study and chosen kinds of comparative education research. Subsequently there are named particular steps of the comparative research method. The final part deals with the role and place of single case study and state by state study in comparative education studies from the problem oriented methodology point of view.
PrintDisplayed: 29/7/2024 22:11