NÁDASKÁ, Klára. Kyberkultura očima etnologa (Cyberculture in Perspective of Anthropology). In Antropologia w działaniu – od wymiaru lokalnego do globalnego, polská část Těšína, 13.-14.5.2015. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kyberkultura očima etnologa
Name (in English) Cyberculture in Perspective of Anthropology
Authors NÁDASKÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Antropologia w działaniu – od wymiaru lokalnego do globalnego, polská část Těšína, 13.-14.5.2015, 2015.
Other information
Original language Polish
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study Archaeology, anthropology, ethnology
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00083842
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) kyberkultura; kyberpunk; etnologie; kyberantropologie
Keywords in English Cyberculture; Cyberpunk; Ethnology; CyberAnthropology
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Marie Novotná, učo 180102. Changed: 10/3/2016 12:15.
Abstract
Předkládaný příspěvek si klade za cíl seznámit posluchače s fenoménem kyberkultury, tedy specifickým životním stylem sdíleným a předávaným příslušníky různých internetových subkultur, jehož vznik se datuje 60. lety 20. století. Kyberkultura si ve svém vývoji do recentní doby prošla čtyřmi fázemi. Tvůrci tohoto fenoménu byli vysokoškolští studenti, hackeři a programátoři, kteří spolupracovali na vývoji prvních počítačových programů a jejich vzájemném propojení. Výsadní postavení v první fázi vývoje kyberkultury zastávali hackeři z Massachusettského technologického institutu sepisující první hackerský kodex o svobodném přístupu k počítačům. Druhá etapa vývoje, tedy 70. léta, se nesou v duchu nadšení z technologického pokroku. Vzniká první osobní počítač, který je dostupný širší veřejnosti. V tomto období se také začíná utvářet specifická sci-fi literatura, která se postupně od brakového žánru přikloní k technodeterminismu. Třetí vývojovou etapou představují 80. léta, ve kterých je osobní počítač rozšířen i v západní Evropě a slouží jako prostředek k práci i zábavě. Rozvíjí se první veřejné počítačové sítě a vznikají nové subkultury, z nichž nejvýznamnější se stal kyberpunk. Poslední, dosud popsaná vývojová etapa začíná léty 90. a došlo v ní ke splynutí technologie s majoritní společností.
Abstract (in English)
This paper aims to acquaint audience with the phenomenon of cyberculture, a specific lifestyle shared and transmitted to members of various Internet subcultures which dates back to the 1960s. Up to the present day, there have been four phases of cyberculture development. The phenomenon was created by university students, hackers and programmers who cooperated on the development of the first computer programs and their interconnection. It was hackers from MIT who held a privileged position in the first development phase, writing the first hacker’s code of free access to computers. The second development phase in the 1970s was in the spirit of enthusiasm from technological progress. The first computer was created which was accessible to a wider public. Moreover, specific science-fiction literature was formed in this period that gradually leant from a trashy genre toward technomodernism. In the third development stage, represented by the 1980s, a personal computer was widespread also in Western Europe and served both for work and entertainment. The first public networks were developed and new subcultures were created from which cyberpunk was the most significant one. The last stage described so far began in the 1990s when there was a fusion of technology with the majority society.
PrintDisplayed: 2/10/2024 08:31