PECINA, Pavel and Ivo SVOBODA. ASPEKTY UČENÍ V DIDAKTICE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ A PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ V KONTEXTU VÝUKOVÝCH METOD (ASPECTS OF LEARNING IN DIDACTICS OFTECHNICAL SUBJECTS AND PRACTICAL TRAINING IN THE CONTEXT OF TEACHINGMETHODS). LIFELONG LEARNING – CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2015, 5/2015, No 2, p. 172-200. ISSN 1804-526X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name ASPEKTY UČENÍ V DIDAKTICE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ A PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ V KONTEXTU VÝUKOVÝCH METOD
Name in Czech ASPEKTY UČENÍ V DIDAKTICE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ A PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ V KONTEXTU VÝUKOVÝCH METOD
Name (in English) ASPECTS OF LEARNING IN DIDACTICS OFTECHNICAL SUBJECTS AND PRACTICAL TRAINING IN THE CONTEXT OF TEACHINGMETHODS
Authors PECINA, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ivo SVOBODA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition LIFELONG LEARNING – CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2015, 1804-526X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00083863
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) didaktika odborných předmětů; didaktika praktického vyučování; pedagogická psychologie; proces výuky; dimenze učení; kreativita; psychomotorické dovednosti; pedagogický výzkum
Keywords in English technical subjects didactics; practical training didactics; educational psychology; teaching process; dimensions of learning; creativity; psychomotor skills; pedagogical research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 31/3/2016 10:58.
Abstract
Cílem předložené studie je seznámit odbornou veřejnost s otázkami využití psychologických poznatků v procesu výuky odborných předmětů a výuky praktického vyučování na středních odborných školách. V těchto procesech hraje klíčovou roli aplikace odpovídajících výukových metod. V úvodní části jsme vymezili řešený problém, zdůvodnili aktuálnost a vážnost dané problematiky, vymezili cíle studie, obsah studie a zaměřili se na aktuální stav řešení problému. V další části je pozornost věnována otázkám učení a osvojování poznatků v procesu výuky odborných předmětů s gradací do dimenze tvořivosti. Následuje část zaměřená na psychologické otázky výuky praktického vyučování se zaměřením na osvojování psychomotorických dovedností a uplatnění tvůrčích přístupů v procesu výuky. Prezentovány jsou i dílčí výzkumná zjištění v oblasti rozvoje technické tvořivosti žáků středních škol.
Abstract (in English)
Aim of this study is to introduce issue of employment of psychological knowledge in the process of teaching of technical subjects and practical training at secondary technical schools to the professional public. In these processes application of adequate teaching methods plays a key role. In the first part we defined the solved issue, we explained topicality and seriousness of this issue, we described the aims of the study, its content and we focused on current state of solution of this issue. In the following part attention is paid to two questions of learning and mastering of knowledge in the process of technical subjects teaching with gradation to creativity dimension. Next part focuses on psychological questions concerning practical training with emphasis on mastering the psychomotor skills and employment of creative approaches in the course of teaching. Also partial findings in the field of development of technical creativity of secondary school students are presented.
PrintDisplayed: 15/6/2024 18:56