SYSLOVÁ, Zora. Jak připravit učitele jako reflektivního praktika? (How to prepare a kindergarten teacher a reflective?). In Danielová, Lenka a Schmied, Josef. Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015. Křtiny: Mendelova univerzita v Brně, 2015, p. 499-508. ISBN 978-80-7509-287-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak připravit učitele jako reflektivního praktika?
Name (in English) How to prepare a kindergarten teacher a reflective?
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Křtiny, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015, p. 499-508, 10 pp. 2015.
Publisher Mendelova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00083896
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7509-287-8
Keywords (in Czech) reflexe; reflektivni praktik; pregradualni vzdělavani; předškolni vzdělavani; učitelka mateřske školy
Keywords in English reflection; reflective practitioner; undergraduate education; preschool education; kindergarten teacher
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 19/9/2015 06:53.
Abstract
Autorka příspěvku se snaží přinést do odborného diskurzu pohled na pregraduální vzdělávání učitelů mateřských škol v terciární úrovni. Využívá výsledků několika sond, které realizovala se studenty oboru Učitelství pro mateřské školy (Horká, Syslová a Grůzová 2014; Syslová 2015) k zlepšení procesu utváření profesních dovedností. Zvláštní pozornost věnuje rozvoji reflektivních dovedností v souladu s tzv. realistickým vzděláváním (Korthagen 2011). V závěru představuje výzkum orientovaný na výběrové zaměření pozornosti studentů jako základu pro budování reflektivních dovedností. Šetření se zúčastnilo 21 studentek 1. ročníku, které měly za úkol písemně komentovat pětiminutovou videonahrávku. Tyto nestrukturované písemné narace byly dále induktivně analyzovány. Výsledky ukázaly, že studentky zaměřují svoji pozornost především na činnost učitelky a jsou často kritické k její práci. V daleko menší míře se soustředí na děti, což je v souladu s dalšími výzkumy v této oblasti (van Es a Sherin 2002; Janík et al. 2014; Sonmez a Hakverdi-Can 2012).
Abstract (in English)
Author of the article tries to bring in professional discourse view of the undergraduate education of kindergarten teachers at the tertiary level. It uses the results of several probes that are implemented by the students of Kindergarten Teacher Training (Horká, Syslová a Grůzová 2014; Syslová 2015) to improve the process of formation of professional skills. Particular attention is paid to the development of reflective skills in line with the so-called realistic training (Korthagen 2011). In conclusion presents research on selective focus students' attention as the basis for building a reflective skills. The survey was the first year 21 students, who were supposed to provide written comments on a five-minute video. These unstructured written narratives were further analyzed by inductively. Results showed that students focus their attention on the activity of the teacher and are often critical to their work. In much less focus on children, which is consistent with other research in this area (van Es a Sherin 2002; Janík et al. 2014; Sonmez a Hakverdi-Can 2012).
PrintDisplayed: 10/10/2024 01:29