V originále
Výzkumy na poli morální psychologie během posledních 15 let poukazují na to, že při každodenním morálním hodnocení hrají klíčovou roli morální intuice. To je odpověď na otázku (Jak lidé vynáší morální soudy?) položenou v rámci deskriptivního projektu. Na co již ale badatelé (jako je například americký sociální psycholog Jonathan Haidt) odpověď nenabízí, je ta skutečně klíčová a svou povahou čistě normativní otázka, zda je taková praxe ospravedlnitelná (Máme se spoléhat na morální intuice?). Situace je o to závažnější, že zasahuje i do samotného jádra filosofické metody – morální intuice jsou (především v rámci analytické tradice) využívány jako evidence/kontra-evidence pro podporu/vyvrácení normativních etických teorií. Početná skupina experimentálních filosofů (tzv. restrikcionisté) předkládá důvody pro to, aby byla tato praxe především v epistemologii, na kterou jejich útok cílí primárně, značně okleštěna (jedná se o tzv. restrikcionistickou výzvu). Jaké jsou tyto důvody? A dají se vztáhnout i na morální intuice? Stručně vyjádřeno: Jsou morální intuice spolehlivým epistemickým kanálem?
In English
Ongoing research in moral psychology shows that moral intuitions play a crucial role in everyday moral judgement. This is an answer to the question (i.e. How moral judgement works?) that is asked in the framework of a descriptive attempt to understand morality. However, the really important question (i.e. Should we rely on moral intuitions?) lies in the normative sphere and is left mainly unanswered (for example by Jonathan Haidt, but also by other moral psychologists). The situation is even more serious due to the fact that it concerns the core of philosophical method – moral intuitions are (mainly within the analytic tradition) used as an evidence for or against particular normative ethical theories or claims. One group of experimental philosophers (so-called restrictionists) that focuses on the practice of appealing to intuitions mainly in epistemology offers reasons why this practice should be restricted (so-called restrictionist challenge). What these reasons are? And are they applicable to the moral intuitions as well? Long story short: Are moral intuitions a reliable epistemic source?