Vyučování jako prostor k žákovskému učení?
SUCHÁČEK, Petr. Vyučování jako prostor k žákovskému učení? (Teaching as a space for pupils' learning?). In WORKSHOP DOKTORANDEK A DOKTORANDŮ. Brno, Přírodovědecká fakulta MU. 2015. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Vyučování jako prostor k žákovskému učení? |
Name (in English) | Teaching as a space for pupils' learning? |
Authors | SUCHÁČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | WORKSHOP DOKTORANDEK A DOKTORANDŮ. Brno, Přírodovědecká fakulta MU. 2015. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/15:00081031 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | výuková komunikace; dialogické vyučování; žákovská participace; akční výzkum |
Keywords in English | classroom discourse; dialogic education; student participation; action research |
Tags | akční výzkum, dialogické vyučování, rivok, výuková komunikace, žákovská participace |
Changed by | Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 31/3/2016 15:18. |
Abstract |
---|
Cílem tohoto příspěvku je představit koncept tzv. dialogického vyučování a na datech z našeho akčního výzkumu ukázat, jakým způsobem je možné rozšířit prostor pro žákovské učení. V pedagogickém výzkumu existuje dlouhodobý zájem o to, jak žáci participují na výukové komunikaci. Tento zájem je spojen s přesvědčením o provázanosti myšlení a řeči. Jednoduše řečeno, jestliže žák ve vyučování operuje s informacemi, které dříve neměl, a provádí kognitivní operace na úrovni, jíž dříve nebyl schopen, znamená to, že probíhá učení. Výsledkem našeho projektu je rozšíření prostoru pro žáky, které má kvantitativní i kvalitativní ráz – žáci vyplňují svými promluvami větší část hodiny, formulují delší repliky a v hodinách se objevují produktivnější interakce. |
Abstract (in English) |
---|
The aim of this paper is to introduce the concept of dialogic teaching and to show - on data from our action research - how it is possible to expand the space for pupils' learning. In educational research, there is a long-term interest in how students participate in classroom discourse. This interest is linked to the conviction of the interdependence of thought and speech. Simply put, if the pupil in the classroom operates with information that previously did not have, and performs cognitive level operations, which previously was not able to, it means that learning takes place. The result of our project is to expand the space for pupils, which has both quantitative and qualitative character - students completed their utterances greater part of an lesson, formulate longer replicas and there are more productive interactions in lessons. |
Links | |
---|---|
GA13-23578S, research and development project | Name: Učitel a žáci v dialogickém vyučování |
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching | |
MUNI/A/0820/2013, interní kód MU | Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 19/7/2024 22:21