SUCHÁČEK, Petr. Vyučování jako prostor k žákovskému učení? (Teaching as a space for pupils' learning?). In WORKSHOP DOKTORANDEK A DOKTORANDŮ. Brno, Přírodovědecká fakulta MU. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vyučování jako prostor k žákovskému učení?
Name (in English) Teaching as a space for pupils' learning?
Authors SUCHÁČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition WORKSHOP DOKTORANDEK A DOKTORANDŮ. Brno, Přírodovědecká fakulta MU. 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00081031
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuková komunikace; dialogické vyučování; žákovská participace; akční výzkum
Keywords in English classroom discourse; dialogic education; student participation; action research
Tags akční výzkum, dialogické vyučování, rivok, výuková komunikace, žákovská participace
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 31/3/2016 15:18.
Abstract
Cílem tohoto příspěvku je představit koncept tzv. dialogického vyučování a na datech z našeho akčního výzkumu ukázat, jakým způsobem je možné rozšířit prostor pro žákovské učení. V pedagogickém výzkumu existuje dlouhodobý zájem o to, jak žáci participují na výukové komunikaci. Tento zájem je spojen s přesvědčením o provázanosti myšlení a řeči. Jednoduše řečeno, jestliže žák ve vyučování operuje s informacemi, které dříve neměl, a provádí kognitivní operace na úrovni, jíž dříve nebyl schopen, znamená to, že probíhá učení. Výsledkem našeho projektu je rozšíření prostoru pro žáky, které má kvantitativní i kvalitativní ráz – žáci vyplňují svými promluvami větší část hodiny, formulují delší repliky a v hodinách se objevují produktivnější interakce.
Abstract (in English)
The aim of this paper is to introduce the concept of dialogic teaching and to show - on data from our action research - how it is possible to expand the space for pupils' learning. In educational research, there is a long-term interest in how students participate in classroom discourse. This interest is linked to the conviction of the interdependence of thought and speech. Simply put, if the pupil in the classroom operates with information that previously did not have, and performs cognitive level operations, which previously was not able to, it means that learning takes place. The result of our project is to expand the space for pupils, which has both quantitative and qualitative character - students completed their utterances greater part of an lesson, formulate longer replicas and there are more productive interactions in lessons.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
MUNI/A/0820/2013, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 19/7/2024 22:21