ŠMARDOVÁ, Anna. Styly neverbálního chování učitelů (Teachers nonverbal behavior styles). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Styly neverbálního chování učitelů |
Name (in English) | Teachers nonverbal behavior styles |
Authors | ŠMARDOVÁ, Anna (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň, 2015. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/15:00083932 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | neverbální komunikace |
Keywords in English | nonverbal behavior |
Tags | mzok, rivok |
Changed by | Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 23/3/2016 15:22. |
Abstract |
---|
Poster je věnován problematice neverbálního projevu učitelů ve výuce. V prostředí školní třídy hrají vysílané neverbální signály podstatnou úlohu. Významně se podílejí nejen na probíhajících interakcích mezi učitelem a žáky potažmo na ustavování jejich vzájemných vztahů, ale rovněž na výsledné efektivitě vyučovacího procesu. Téma bylo zkoumáno prostřednictvím sekundární analýzy dat formou nepřímého, nezúčastněného pozorování. U učitelů byly sledovány 4 formy neverbálních projevů – haptika, proxemika, gestika a posturologie. Na základě jejich vzájemné provázanosti byla vytvořena klasifikace 3 stylů neverbálního chování učitelů. Tyto styly jsem pojmenovala katedrový, tabulový a žákovský podle toho, ve které části třídy tráví učitel většinu vyučovací hodiny. |
Abstract (in English) |
---|
The poster focuses on the issues of teachers' non-verbal displays in the classroom. Non-verbal signals play a very important role in the school environment. They significantly contribute not only to the interactions between teachers and pupils and the formation of their mutual relationships, but also to the resulting efficiency of the schooling process. The topic was examined through secondary data analysis using the method of non-direct non-participant observation. Four types of teachers' non-verbal displays were observed – haptics, proxemics, gestures, and posturology. Based on their interconnectedness, a classification of three teachers' nonverbal behavior styles was created. I have named these behavior patterns as follows: a teacher's-desk-style, a board-style, and a pupil-style, according to the classroom section the teacher uses the most. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1219/2014, interní kód MU | Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 28/7/2024 02:41