Detailed Information on Publication Record
2015
Styly neverbálního chování učitelů
ŠMARDOVÁ, AnnaBasic information
Original name
Styly neverbálního chování učitelů
Name (in English)
Teachers nonverbal behavior styles
Authors
ŠMARDOVÁ, Anna (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00083932
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
neverbální komunikace
Keywords in English
nonverbal behavior
Změněno: 23/3/2016 15:22, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Poster je věnován problematice neverbálního projevu učitelů ve výuce. V prostředí školní třídy hrají vysílané neverbální signály podstatnou úlohu. Významně se podílejí nejen na probíhajících interakcích mezi učitelem a žáky potažmo na ustavování jejich vzájemných vztahů, ale rovněž na výsledné efektivitě vyučovacího procesu. Téma bylo zkoumáno prostřednictvím sekundární analýzy dat formou nepřímého, nezúčastněného pozorování. U učitelů byly sledovány 4 formy neverbálních projevů – haptika, proxemika, gestika a posturologie. Na základě jejich vzájemné provázanosti byla vytvořena klasifikace 3 stylů neverbálního chování učitelů. Tyto styly jsem pojmenovala katedrový, tabulový a žákovský podle toho, ve které části třídy tráví učitel většinu vyučovací hodiny.
In English
The poster focuses on the issues of teachers' non-verbal displays in the classroom. Non-verbal signals play a very important role in the school environment. They significantly contribute not only to the interactions between teachers and pupils and the formation of their mutual relationships, but also to the resulting efficiency of the schooling process. The topic was examined through secondary data analysis using the method of non-direct non-participant observation. Four types of teachers' non-verbal displays were observed – haptics, proxemics, gestures, and posturology. Based on their interconnectedness, a classification of three teachers' nonverbal behavior styles was created. I have named these behavior patterns as follows: a teacher's-desk-style, a board-style, and a pupil-style, according to the classroom section the teacher uses the most.
Links
MUNI/A/1219/2014, interní kód MU |
|