KUBĚNOVÁ, Gabriela and Hana CÍDLOVÁ. Dovednost práce s grafy na základní škole a gymnáziu (Graphing Skills at Lower and Upper Secondary School). Online. In Hana Cídlová (ed.). XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 97-103. ISBN 978-80-210-7996-0. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-7996-2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dovednost práce s grafy na základní škole a gymnáziu
Name (in English) Graphing Skills at Lower and Upper Secondary School
Authors KUBĚNOVÁ, Gabriela (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Hana CÍDLOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. p. 97-103, 7 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00083936
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7996-0
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-7996-2015
Keywords (in Czech) chemie; dovednost; grafy; tabulky
Keywords in English Chemistry; Skill; Graphs; Tables
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr., učo 761. Changed: 24/2/2016 17:08.
Abstract
Práce s grafy a tabulkami dnes patří takřka ke klíčovým součástem přírodovědné gramotnosti. Protože tento komplex dovedností je kromě jiného ovlivněn i kontextem, v němž jsou graf či tabulka uvedeny, měl by tento komplex dovedností být procvičován nejen v matematice, ale i v jiných vyučovacích předmětech. Přesto je většina výzkumných prací zaměřena na využití grafů a tabulek v matematice a mnohem méně pozornosti je věnováno práci s grafy a tabulkami v přírodovědných předmětech („science“). Naším cílem bylo otestovat úroveň dovedností převodu textové reprezentace dat do tabulky a grafu, a to v chemickém kontextu u českých žáků na konci základní školy a na konci gymnaziálního vzdělávání v chemii a pokusit se vyhodnotit odpovídající závěry. Existuje též verze na CD nosiči, ISBN 978-80-210-7954-0.
Abstract (in English)
Work with graphs and tables now belong nearly to the key components of scientific literacy. As this complex of skills is influenced, among others, also by the context in which the graph or the table are given, the complex of skills should be practiced not only in mathematics but also in other subjects. Still, most of the research is focused on the use of graphs and tables in mathematics and much less attention is paid to work with graphs and tables in science. Our aim was to test the level of skills needed to transfer textual representation of data into a table and into a graph, in the context of the chemistry. The test was carried out among Czech pupils at the end of lower secondary school and at the end of upper secondary school chemistry education. Afterwards, we tried to assess appropriate conclusions. There IS also a CD-ROM version, ISBN 978-80-210-7954-0.
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:52