k 2015

Typologie rodinných vypravěčů

SEDLÁČKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Typologie rodinných vypravěčů

Název anglicky

Typology of Family Storytellers

Autoři

SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00083950

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

pohádka; rituál; předškolní děti; čtení; vyprávění; vícegenerační rodina

Klíčová slova anglicky

fairy tale; ritual; preschool children; reading; telling; multigenerational family

Štítky

mzok, pohádka, předškolní děti, ritual, rivok, vyprávění, vícegenerační rodina, čtení
Změněno: 23. 3. 2016 15:59, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

ORIG EN

V originále

Hlavním cílem posteru bylo prezentovat typologii čtyř různých přístupů, které mnou zkoumaní rodiče a prarodiče z vícegeneračních rodin zaujímají při čtení a vyprávění pohádek předškolním dětem. Tyto přístupy se zdají být ovlivněny jejich rodinnými rolemi (matka, otec, babička, dědeček) a genderem (muž, žena). Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy zaujímaly zpravidla ženy, přístup Učitele spíše rodiče, přístup Mudrce spíše prarodiče a přístup Kašpárka byl doménou mužů. Zástupci každého z přístupů shledávají ve čtení či vyprávění dětem poněkud odlišný smysl, což se projevuje v rozdílných podobách jejich vyprávěcích rituálů. Chůvy je vnímají jako přirozenost a sledují jimi hlavně kontakt s dítětem. Pro Učitele jsou spíše potřebou a vidí v nich potenciál pro všestranný rozvoj dítěte a základ pro pozdější učení čtení. Mudrci je vnímají jako příjemnou povinnost a snaží se jimi dítě mravně vychovávat. Pro Kašpárky jsou tyto aktivity především o zábavě a vzájemné legraci.

Anglicky

The poster was devoted to the presentation of a typology of four different approaches which particular parents and grandparents from four multigenerational families adopt during reading and telling fairy tales to preschool children. These approaches seem to be influenced by their family roles (mother, father, grandmother, grandfather) and gender (man, woman). Expressed by metaphores, the Nurse approach has been adopted by women, the Teacher approach mostly by parents, the Sage approach mostly by grandparents and the Jester approach has been a domain of men. Each type finds slightly different meaning in reading and storytelling to the children, which emerges in different forms of their common rituals. Nurses perceive them as nature and they are mainly interested in contact with the child. Teacher sees them rather as need and potential for child's overall development and basics for later learning to read. Sages take them as pleasant duty with moral educative aspects. For Jesters they are more about common entertainment and fun.

Návaznosti

MUNI/A/1219/2014, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Zobrazeno: 1. 11. 2024 17:13