HLADKÁ, Marie. Incentives to our generosity. Online. In Vankova, I. XI. ročník mezinárodní vědecké konference Veřejná ekonomika a správa 2015: Teoretické a praktické otázky veřejné ekonomiky a správy. Ostrava, Proceedings of the. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta, 2015. s. 49-55. ISBN 978-80-248-3839-7. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Incentives to our generosity
Autoři HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Ostrava, Proceedings of the. Ostrava, XI. ročník mezinárodní vědecké konference Veřejná ekonomika a správa 2015: Teoretické a praktické otázky veřejné ekonomiky a správy. od s. 49-55, 7 s. 2015.
Nakladatel Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14560/15:00083967
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-248-3839-7
UT WoS 000377394000011
Klíčová slova anglicky Altruism; charitable giving; motive
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Marie Hladká, Ph.D., učo 62635. Změněno: 2. 9. 2016 11:12.
Anotace
Motivation represents a foundation corestone on which analyses in a number of the humanities and social sciences are built. For a long time, economists have seen motivation as connected with the act of giving, trying to interpret it in the context of the neoclassical economics assumptions. On the basis of representative theoretical models, Ziemek (2003) distinguishes three basic categories of motives underlying the act of giving: altruism, egoism and investment. They also form the basis of this paper. The objective of this paper is to find answers to the question what mainly motivates the Czech population in their decisions to make a donation and whether there is any interdependence among such motives. I also ask what the relationship is between the determining motives and the rate or frequency of donating. The donation models that I analyse and use as the basis of my research are nowadays considered being the principal or at least interesting donation models commonly taken into account by economists in their work. I have only focused on microeconomics models to make the text clearly targeted.
Návaznosti
MUNI/A/1208/2014, interní kód MUNázev: Inovace, "trh" a regionální kontext (Akronym: InMaReg)
Investor: Masarykova univerzita, Inovace, "trh" a regionální kontext, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 06:23