KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Hana HORKÁ and Lucie CHALOUPKOVÁ. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy (Developing personal and professional competences of teachers of primary school). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 177 pp. ISBN 978-80-210-7894-9. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy
Name (in English) Developing personal and professional competences of teachers of primary school
Authors KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Hana HORKÁ and Lucie CHALOUPKOVÁ
Edition 1. vyd. Brno, 177 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-7894-9
Keywords (in Czech) profesní rozvoj; osobnostní rozvoj; mentoring; diferenciace a individualizace; pedagogická diagnostika; styly učení; výukové strategie; reflektivní praktik; hodnocení a sebehodnocení ve výuce
Keywords in English professional developing; personal developing; mentoring; differentiation and individual approach; pedagogical diagnosis; learning styles; teaching strategies; reflective teacher; evaluation or self- evaluation of one’s teaching
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 24/9/2015 09:00.
Abstract
Publikace přináší poznatky z kvalitativní analýzy sebereflexí učitelů jejich profesního rozvoje, zejména rozvoje mentorských dovedností a kompetencí podporujících diferenciaci výuky společně s teoretickými poznatky k tématům: mentoring, výukové strategie na podporu diferenciace a individualizace ve výuce, zjišťování výsledků práce žáka a hodnocení jeho individuálního pokroku a pedagogická diagnostika v inkluzivním prostředí třídy. Pojednává o učiteli v různých rolích, zvláště tvůrce učebního prostředí, diagnostika a autodiagnostika a reflektivního praktika. Analýza sebereflexe učitelů v kapitolách Mentoring ve škole a Reflexe učitelů jako nástroj profesního růstu popisuje přínos dalšího vzdělávání pedagogů, ale i mnoho otázek k tématům projektu „Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ k vyšší kvalitě vzdělávání“. Vydáno též on-line - ISBN 978-80-210-7895-6.
Abstract (in English)
The publication provides findings from a qualitative analysis of self-reflection of teachers' professional development, especially the development of mentoring skills and competencies that support the differentiation of instruction, together with theoretical knowledge on topics: mentoring, teaching strategies supporting differentiation and individual approach in teaching and assessing pupil’s achievement and individual development and pedagogical diagnosis in an inclusive class. Deals with different roles of a teacher, such as teacher as a creator of an educational environment, teacher as a diagnostician and self- diagnostician, and a reflective teacher. Analysis of the reflection of teachers in Chapters Mentoring in a school and Reflection as a tool for professional development describes the benefits of further education, but also many questions on topics of the "development of personal and professional skills of teachers of kindergartens and primary schools to higher quality education." Published also online - ISBN 978-80-210-7895-6.
Links
CZ.1.07/1.3.00/48.0022, interní kód MUName: Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ k vyšší kvalitě vzdělávání.
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes
PrintDisplayed: 24/4/2024 11:49