t 2015

Rozvoj profesních a mentorských dovedností učitelů mateřských škol

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Rozvoj profesních a mentorských dovedností učitelů mateřských škol

Name (in English)

Professional development and mentoring skills of kindergarten teachers

Authors

Edition

1. vyd. Brno, 130 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Editorství odborné knihy

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

978-80-210-7881-9

Keywords (in Czech)

učitel mateřské školy; profesní rozvoj; mentoring; sebereflexe; sociální konstruktivismus; pedagogická diagnostika; odborná stáž

Keywords in English

kindergarten teacher; professional development; mentoring; self-reflection; social constructivism; pedagogical diagnostics; traineeship

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 24/9/2015 09:06, Mgr. Jana Dykastová

Abstract

V originále

Publikace je jedním z výstupů projektu Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ k vyšší kvalitě vzdělávání (CZ.1.07/1.3.00/48.0022). Projekt reagoval na připravovaný kariérní systém. V rámci projektu bylo realizováno ucelené vzdělávání předškolních pedagogů s cílem rozvinout osobnostní a profesní kompetence potřebné pro individualizaci a diferenciaci vzdělávání a dovednosti potřebné pro mentoring v mateřské škole. Jedním z cílů bylo také získat zahraniční zkušenosti a kriticky je reflektovat v souladu s aktuálními přístupy v českých mateřských školách. Na témata spojená s cíli projektu jsou soustředěny jednotlivé kapitoly. Celou publikaci otevírá téma profesního rozvoje, které prolíná všemi ostatními kapitoly a propojuje je v jeden celek. Poslední kapitola je věnovaná efektům komplexního vzdělávání předškolních pedagogů a evaluaci projektu.

In English

The publication is one of the outputs of the development of personal and professional skills of teachers of kindergartens and primary schools to higher quality education (CZ.1.07/1.3.00/48.0022). The project responded to the upcoming career system. The project was implemented comprehensive training preschool teachers to develop personal and professional competencies needed for individualisation and differentiation of education and skills needed for mentoring in kindergarten. One of the objectives was also to gain experience abroad and critically reflect in accordance with current approaches in Czech kindergartens. On topics connected with the objectives of the project are concentrated in the individual chapters. Full publication opens the topic of professional development, which permeates all the other chapters and connects them into one unit. The last chapter is devoted to the effects of comprehensive education for preschool teachers and project evaluation.