JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013 (The Development of the School Subject History from 1918 to 2013). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 337 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013
Name (in English) The Development of the School Subject History from 1918 to 2013
Authors JIREČEK, Miroslav.
Edition 1. vyd. Brno, 337 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39, 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-7571-9
Keywords (in Czech) dějepis; vyučovací předmět; vývoj; kurikulární dokumenty; učební plány; učební osnovy; Československo; Česká republika
Keywords in English History; school subject; development; curriculum; Czechoslovakia; Czech republic
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 24/9/2015 09:21.
Abstract
Práce představuje analýzu vývoje vyučovacího předmětu dějepis v českých zemích od roku 1918 do roku 2013. Pokouší se zachytit zejména vývoj postavení (např. časové dotace), cílů a obsahu tohoto předmětu. Sleduje školy odpovídající druhému stupni dnešní základní školy. Analýza je založena na výzkumu základních kurikulárních dokumentů vydávaných na státní úrovni jako závazné – zejména učebních plánů a osnov. Závěry získané analýzou kurikulárních dokumentů jsou ověřovány a doplňovány pomocí analýzy odborné literatury a dobových odborných časopisů. Práce se pokouší zachytit také kontext vývoje sledovaného vyučovacího předmětu, zejména vývoj naší školské soustavy a sledovaného typu školy.
Abstract (in English)
This thesis presents an analysis of the development of school subject History in the Czech lands during 1918-2013 with a focus on the status’ development (e.g. time framework), objectives and content of the school subject History. Only schools, which corresponded to the current lower secondary schools, were examined. The research was based on the analysis of main obligatory curricula documents, especially school curricula. Great attention was devoted to the context of subject’ development, in particular, the development of our education system and investigated school type. The findings were discussed with current literature and contemporary journals.
Links
MUNI/A/0813/2013, interní kód MUName: Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Acronym: KUME 2014)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/5/2024 21:27