a 2015

Analýza fází řešení problémové učební úlohy ve výuce přírodovědy

ČEŠKOVÁ, Tereza and Petr KNECHT

Basic information

Original name

Analýza fází řešení problémové učební úlohy ve výuce přírodovědy

Name in Czech

Analýza fází řešení problémové učební úlohy ve výuce přírodovědy

Name (in English)

The phases implemented in problem-solving tasks in Science instruction at Czech primary schools

Edition

Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu: Sborník anotací z XXIII. konference České asociace pedagogického výzkumu konané ve dnech 16. - 18. září 2015 v Plzni, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-261-0521-3

Keywords (in Czech)

výuková situace, problémově orientovaná výuková situace, fáze problémově orientované výukové situace

Keywords in English

learning situation, problem learning situation, phases of problem learning situation
Změněno: 29/9/2015 17:53, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je pomocí videostudie analyzovat učební úlohy coby jádra výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy, a to z hlediska užití fází řešení problémové učební úlohy. Příspěvek hledá odpověď na otázku Jaké je zastoupení a délka fází řešení problémových učebních úloh ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ.

In English

The aim of our paper is to describe how problem-solving tasks that develop the problem-solving competence in primary Science education are used in real instruction as captured by a video study – with a focus on the phases of the process of solving problem-solving tasks and aims to answer the following question: What is the frequency and length of the problem-solving task phases implemented in primary Science lessons (as documented in the individual lessons and in the whole research sample)?

Links

GA14-06480S, research and development project
Name: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Czech Science Foundation, Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better