k 2015

Začínající učitelé a drop-out

PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára ULIČNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.

Basic information

Original name

Začínající učitelé a drop-out

Name in Czech

Začínající učitelé a drop-out

Name (in English)

Novice teachers and drop-out

Authors

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XXIII. ročník ČAPV Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. Konference ČAPV 2015. 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00081077

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

začínající učitel; odchod z profese; příčiny

Keywords in English

novice teacher; drop-out; causes

Tags

Reviewed
Změněno: 16/3/2016 15:27, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Abstract

V originále

Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů a stále vzrůstající míra odchodů učitelů z profese, tzv. drop-out. Od konce 50. let 20. století je drop-outu věnována pozornost pedagogického výzkumu nejprve v USA a v Británii, v posledních dekádách celosvětově (Cooper & Alvarado, 2006). Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom učitelé - novicové (Ingersoll, 2003). Příspěvek nabízí přehledovou studii zaměřenou na empirický výzkum drop-outu začínajících učitelů

In English

One of the factors that influence quality of education are teacher shortages and increasing drop-out rate. Research has paid attention to drop-out since the late 1950s particularly in Great Britain and the United States, in the last decades it has become a global issue (Cooper & Alvarado, 2006). The most endangered professional group are beginning teachers (Ingersoll, 2003). The presentation offers a review of empirical studies into drop-out of novice teachers

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation