J 2015

Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství : k metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu

ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ

Basic information

Original name

Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství : k metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu

Name (in English)

Research in the contemporary history of education and schooling : on methodological questions of historical-pedagogical research

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Digitální knihovna FF MU

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00081083

Organization unit

Faculty of Arts

DOI

http://dx.doi.org/10.5817/SP2015-3-6

Keywords (in Czech)

Dějiny školství; dějiny každodennosti; mikrohistorie; orální historie; soudobé dějiny; životní příběh učitele; komunismus

Keywords in English

history of education and schooling; history of everyday life; microhistory; oral history; contemporary history; life-story of a teacher; communism

Tags

mzok, rivok
Změněno: 23/3/2016 16:29, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

ORIG EN

V originále

Studie se věnuje vybraným metodologickým otázkám výzkumu soudobých dějin pedagogiky a školství. Autoři se v první části zaměřují na změnu v přístupu k výzkumu obecných dějin, když představují tzv. dějiny každodennosti a mikrohistorii. Následně ukazují, jak se tato změna může promítnout do výzkumu soudobých dějin pedagogiky a školství. Ve druhé části studie autoři popisují a vysvětlují podstatu, meze a možnosti orální historie a výzkumu životního příběhu učitele. Ty představují důležité metodologické "nástroje" historika, který se věnuje výzkumu soudobých dějin školství a zaměřuje se na dějiny každodennosti či mikrohistorii. Autoři věnují pozornost mimo jiné teoretickému ukotvení výzkumu životních příběhů učitelů a zabývají se rovněž některými obecnými otázkami narativní analýzy v historickém výzkumu.

In English

This study examines selected methodological questions related to research in the contemporary history of education and schooling. It first scrutinises a change in approach to historical research by introducing the so-called history of everyday life and microhistory. It then shows how this change can influence research in the contemporary history of education and schooling. The second part of the paper describes the nature, limitations of and possibilities for oral history and teacher life-story research, which are two important methodological tools for any researcher who studies the contemporary history of education and specialises in the history of everyday life and microhistory. The paper provides a theoretical grounding for teacher life-story research and examines some general issues of narrative analysis in historical research.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
Displayed: 14/11/2024 11:23