ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství : k metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu (Research in the contemporary history of education and schooling : on methodological questions of historical-pedagogical research). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 3, p. 89-112. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-3-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství : k metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu
Name (in English) Research in the contemporary history of education and schooling : on methodological questions of historical-pedagogical research
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00081083
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2015-3-6
Keywords (in Czech) Dějiny školství; dějiny každodennosti; mikrohistorie; orální historie; soudobé dějiny; životní příběh učitele; komunismus
Keywords in English history of education and schooling; history of everyday life; microhistory; oral history; contemporary history; life-story of a teacher; communism
Tags mzok, rivok
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 23/3/2016 16:29.
Abstract
Studie se věnuje vybraným metodologickým otázkám výzkumu soudobých dějin pedagogiky a školství. Autoři se v první části zaměřují na změnu v přístupu k výzkumu obecných dějin, když představují tzv. dějiny každodennosti a mikrohistorii. Následně ukazují, jak se tato změna může promítnout do výzkumu soudobých dějin pedagogiky a školství. Ve druhé části studie autoři popisují a vysvětlují podstatu, meze a možnosti orální historie a výzkumu životního příběhu učitele. Ty představují důležité metodologické "nástroje" historika, který se věnuje výzkumu soudobých dějin školství a zaměřuje se na dějiny každodennosti či mikrohistorii. Autoři věnují pozornost mimo jiné teoretickému ukotvení výzkumu životních příběhů učitelů a zabývají se rovněž některými obecnými otázkami narativní analýzy v historickém výzkumu.
Abstract (in English)
This study examines selected methodological questions related to research in the contemporary history of education and schooling. It first scrutinises a change in approach to historical research by introducing the so-called history of everyday life and microhistory. It then shows how this change can influence research in the contemporary history of education and schooling. The second part of the paper describes the nature, limitations of and possibilities for oral history and teacher life-story research, which are two important methodological tools for any researcher who studies the contemporary history of education and specialises in the history of everyday life and microhistory. The paper provides a theoretical grounding for teacher life-story research and examines some general issues of narrative analysis in historical research.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 09:10