SEDLÁČEK, Martin and Klára ŠEĎOVÁ. Komunikace ve školní třídě a žákovské učení (Communication in the Classroom and Students' Learning). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2015, vol. 9, No 1, p. 83-101. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komunikace ve školní třídě a žákovské učení
Name (in English) Communication in the Classroom and Students' Learning
Authors SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2015, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00081112
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuková komunikace; percipované učení; jasnost; kredibilita učitele; žákovská angažovanost
Keywords in English classroom communication; perceived learning; teacher clarity; teacher credibility; students' engagement
Tags mzok, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 22/3/2016 16:24.
Abstract
V textu řešíme otázku, zda charakter výukové komunikace ovlivňuje žákovské učení v humanitních předmětech. Autoři představují dotazník zjišťující charakteristiky výukové komunikace spolu s ukazateli percipovaného žákovského učení a prezentují výstupy z analýzy dat na vzorku 256 žáků druhého stupně základních škol v Jihomoravském kraji. Výsledky ukazují, že charakteristiky výukové komunikace velmi významným způsobem ovlivňují subjektivně hodnocené žákovské učení, přičemž se jako nejdůležitější faktor ukazuje žákovská angažovanost v komunikaci.
Abstract (in English)
This study examines whether the nature of educational communication influences student learning in humanistic subjects or not. It is based on a questionnaire which inquires as to what the features of educational communication and indicators of perceived learning are. The study surveys the results of an analysis of data coming from 256 lower secondary school students who study in the South Moravian Region. The results show that features of educational communication significantly influence perceived learning and that the most important variable is students' participation in communication.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
PrintDisplayed: 29/7/2024 01:13