J 2015

Komunikace ve školní třídě a žákovské učení

SEDLÁČEK, Martin and Klára ŠEĎOVÁ

Basic information

Original name

Komunikace ve školní třídě a žákovské učení

Name (in English)

Communication in the Classroom and Students' Learning

Authors

SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2015, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00081112

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

výuková komunikace; percipované učení; jasnost; kredibilita učitele; žákovská angažovanost

Keywords in English

classroom communication; perceived learning; teacher clarity; teacher credibility; students' engagement

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 22/3/2016 16:24, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

V textu řešíme otázku, zda charakter výukové komunikace ovlivňuje žákovské učení v humanitních předmětech. Autoři představují dotazník zjišťující charakteristiky výukové komunikace spolu s ukazateli percipovaného žákovského učení a prezentují výstupy z analýzy dat na vzorku 256 žáků druhého stupně základních škol v Jihomoravském kraji. Výsledky ukazují, že charakteristiky výukové komunikace velmi významným způsobem ovlivňují subjektivně hodnocené žákovské učení, přičemž se jako nejdůležitější faktor ukazuje žákovská angažovanost v komunikaci.

In English

This study examines whether the nature of educational communication influences student learning in humanistic subjects or not. It is based on a questionnaire which inquires as to what the features of educational communication and indicators of perceived learning are. The study surveys the results of an analysis of data coming from 256 lower secondary school students who study in the South Moravian Region. The results show that features of educational communication significantly influence perceived learning and that the most important variable is students' participation in communication.

Links

GA13-23578S, research and development project
Name: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching