KLÍMOVÁ, Viktorie and Vladimír ŽÍTEK. Znalostní regiony v Evropě (Knowledge regions in Europe). Online. In Pavla Slavíčková, Jaromír Tomčík. Znalosti pro tržní praxi 2015. Ženy-podnikatelky v minulosti a současnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, p. 367-375. ISBN 978-80-87533-12-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Znalostní regiony v Evropě
Name (in English) Knowledge regions in Europe
Authors KLÍMOVÁ, Viktorie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír ŽÍTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Olomouc, Znalosti pro tržní praxi 2015. Ženy-podnikatelky v minulosti a současnosti. p. 367-375, 9 pp. 2015.
Publisher Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/15:00089144
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-87533-12-3
UT WoS 000380496800040
Keywords (in Czech) znalosti; inovace; region; Evropa
Keywords in English knowledge; innovation; region; Europe
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 12/12/2016 14:11.
Abstract
Tvorba a šíření znalostí jsou důležitým předpokladem pro rozvoj inovací a pro produkci statků s vysokou přidanou hodnotou. Z hlediska inovační výkonnosti se mezi jednotlivými regiony vyskytují velké rozdíly, neboť každý region má jiné podmínky a jiný potenciál pro vznik a šíření inovací. V Evropě existují regiony, které lze nazvat jako inovační lídry nebo znalostní a inovační centra. Mezi takové patří například Bádensko-Württembersko v Německu, Tampere ve Finsku nebo Noord Brabant v Nizozemí. Cílem článku je analyzovat příčiny úspěchu excelentních znalostních regionů v Evropě. Analýza je provedena prostřednictvím případových studií vybraných regionů. Mezi časté příčiny jejich úspěchu patří přítomnost velké inovační firmy, kvalitní univerzity a silné zastoupení výzkumu. Důležitá je také vládní podpora a kvalitní proinovační prostředí. Případové studie potvrzují, že záleží i na historickém vývoji a vlivu náhody.
Abstract (in English)
Creation and diffusion of knowledge represent important prerequisites for innovation development and production of goods with high added value. With respect to innovation performance the big differences among regions can be observed, because each region has different conditions and potential for launching and diffusion of innovations. There exist some regions in Europe that can be called as innovation leaders or knowledge and innovation centres. For example Baden-Württemberg in Germany, Tampere in Finland or Noord Brabant in Netherland belong to the group of such regions. The aim of this article is to analyse the causes of success of excellent knowledge regions in Europe. The analysis is carried out on the basis of case studies of selected regions. Among often factors of their success it is possible to put the existence of big innovative company, quality universities and strong research and development. Also the government support and good proinnovative environment are important preconditions. The case studies confirm that the success also depends on historical development and influence of chance.
Links
MUNI/A/1244/2014, interní kód MUName: Možnosti implementace vybraných veřejných politik v územním rozvoji (Acronym: VEPOUR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/8/2024 21:17