KUNDT, Radek. Evoluční pohled na náboženství: Výzkumy v experimentální laboratoři v Brně (Evolutionary study of religion: Research in experimental lab in Brno). In Letní filosofická škola 2015: Evoluce, revoluce, reformace, Dub nad Moravou, 28.6-5.7. 2015. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Evoluční pohled na náboženství: Výzkumy v experimentální laboratoři v Brně
Name (in English) Evolutionary study of religion: Research in experimental lab in Brno
Authors KUNDT, Radek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Letní filosofická škola 2015: Evoluce, revoluce, reformace, Dub nad Moravou, 28.6-5.7. 2015, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00084440
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) kognitivní věda o náboženství; progresivní výzkumný program; evoluce; experiment; evoluční adaptace; vedlejší produkt evoluce; koevoluce genů a kultury
Keywords in English Cognitive Science of Religion; progressive research program; evolution; experiment; evolutionary adaptation; evolutionary by-product; gene-culture coevolution
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 3/3/2016 13:39.
Abstract
Evoluční studium náboženství je stejně staré jako samo vědecké studium náboženství. Krátce nastíním teoretické pozadí klasického kulturního evolucionismu devatenáctého století, přičemž poukážu na hlavní námitky (zejména propojení evoluce s hodnotově zaneseným konceptem pokroku nebo předkládání neověřitelných "vyprávěnek"), které později vedly k tomu, že upadl v nemilost hlavního religionistického proudu. Na druhou stranu, evoluční studium náboženství je v současnosti svědkem významných pokroků, které se těmto nástrahám dokáží vyhnout. Přednáška nabídne úvod do aktuálně nejvlivnějších evolučních teorií náboženství (náboženství jako vedlejší produkt evoluce, náboženství jako individuální adaptace, náboženství jako skupinová kulturní adaptace), zaměřující se na jejich rozdílné předpoklady a metody (evoluční psychologie, behaviorální ekologie; genově-kulturní koevoluce). I přes existující slabiny a omezení aplikace neodarwinovské teorie přirozeného výběru na studium náboženství (a kultury obecně), většina současného evolučního studia náboženství představuje slibný a informativní přístup, který obsahuje jak vlivy biologické evoluční historie na formování kulturní změny, tak i zpětnou vazbu, ve které kultura zpětně působí na gen. Argumentovat budu zároveň pro to, že je nejenom možné, ale i užitečné, používat i při studiu kulturních jevů, jako jsou např. náboženské kolektivní ritualizované akce, kvantifikaci a experimentální metodu a jako ilustraci použiji jak laboratorní výzkum o vlivu fyziologické excitace na sociální chování, tak i terénní experiment z multietnického Mauricia, oba realizované v rámci Laboratoře pro experimentální výzkum náboženství (LEVYNA).
Abstract (in English)
Evolutionary study of religion is as old as the Scientific Study of Religion. I briefly outline the theoretical background of classical cultural evolutionism of the nineteenth century, while pointing out the main objections. On the other hand, the evolutionary study of religion is currently witnessing significant advances that avoid these pitfalls. The lecture will offer an introduction to the currently most influential evolutionary theories of religion (religion as a byproduct of evolution, religion as individual adaptation, religion as a cultural group adaptation) and will focus on their different assumptions and methods (evolutionary psychology, behavioral ecology, gene-culture coevolution). Despite the existing weaknesses and limitations of the application of neo-Darwinian theory of natural selection to the study of religion (and culture in general), most contemporary evolutionary study of religion is a promising and informative approach that includes both the effects of biological evolutionary history on shaping cultural changes, as well as feedback, in which culture in turn affects gene. I will also argue for the fact that it is not only possible but also useful to use experimental methods in the study of cultural phenomena, such as religious collective ritualized action, and as illustrations I will use laboratory (Brno) and field research (multi-ethnic Mauritius) on the influence of physiological excitation on social behavior both conducted by the Laboratory for the Experimental Research of Religion (LEVYNA).
Links
EE2.3.20.0048, research and development projectName: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství
PrintDisplayed: 24/9/2024 23:33