J 2015

The way of life of prehistoric people of environmental understanding of pupils of fourth grade primary school (the theoretical and empirical reflection of the educational programme)

HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ

Basic information

Original name

The way of life of prehistoric people of environmental understanding of pupils of fourth grade primary school (the theoretical and empirical reflection of the educational programme)

Name in Czech

Způsob života pravěkých lidí jako zdroj environmentálního poznání žáků čtvrté třídy základní školy

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Veronika RODOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Przegląd Pedagogiczny, Bydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Instytut Pedagogiki, 2015, 1897-6557

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00084584

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

lovci a sběrači; primární pedagogika; výukový program; vztah přírody a kultury; zakotvená teorie

Keywords in English

educational programme; gatherers and hunters; grounded theory; primary pedagogy; relationship between nature and culture

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2016 12:37, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The article deals with the linking of an educational content in history with an environmental topic. A qualitative analysis of an author’s educational programme Prehistoric – The Life of Gatherers and Hunters based on constructivist principles and psychosomatic participation of pupils, point to possibilities of connection of educational potential of selected educational topic. A recording of a final verbal reflexion completed with photographs of life pictures show to cognitive sophistication of education in a wider environmental context.

In Czech

Příspěvek přináší příklad provázanosti vlastivědného učiva s environmentální problematikou. Kvalitativní analýza autorského výukového programu Pravěk – život sběračů a lovců, postaveného na konstruktivistických principech a psychosomatickém zapojení žáků, ukazuje možnosti propojení vzdělávacího a výchovného potenciálu zvoleného výukového tématu. Záznam závěrečné slovní reflexe doplněný fotografiemi živých obrazů ukazuje kognitivní náročnost výuky v širších environmentálních souvislostech.

Links

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Name: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached

PP_2015_nr1_online-1.pdf
Request the author's version of the file