Detailed Information on Publication Record
2015
Muzejní pedagog jako (semi)profese
JAGOŠOVÁ, LucieBasic information
Original name
Muzejní pedagog jako (semi)profese
Name (in English)
Museum Educators as (Semi-)Professionals
Authors
JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Muzeológia a kultúrne dedičstvo, Bratislava, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, 2015, 1339-2204
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00084605
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
muzeologie; muzejní profese; muzejní pedagog; teorie profesí; profesní kompetence
Keywords in English
museology; museum profession; museum educator; theory of professions; professional competencies
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 6/3/2016 15:51, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Muzejní pedagog, bez ohledu na přesný název pracovního postu v konkrétním muzeu, patří mezi pojmenované a blíže charakterizované muzejní profese. Příspěvek nahlíží pracovní post muzejního pedagoga optikou sociologie profesí, která charakterizuje profesi skrze vysokou úroveň vzdělání a profesní socializaci, etický kodex, specializaci činností, roli klienta, svobodu a autonomii a vysokou míru uznání, a podle daných kritérií odlišuje skutečné ryzí profese od semiprofesí.
In English
A museum educator (regardless of the actual name of their position) is a well-defined and described museum profession. This paper examines the position and the role of a museum educator within the Framework of a modern museum through the prism of the sociology of profession which seeksto define professions as roles marked by high level of domain-specific education nad professional socialization, the existence of an ethical codex, hugh degree of specialization in everyday activities, the role of the client, freedom and authonomy and a high level of respect. Using these criteria, true professions and semi-professions are distinguished and in this paper, we seek to do the same for the profession of a museum educator.
Links
MUNI/A/1219/2014, interní kód MU |
|