J 2015

Muzejní pedagog jako (semi)profese

JAGOŠOVÁ, Lucie

Basic information

Original name

Muzejní pedagog jako (semi)profese

Name (in English)

Museum Educators as (Semi-)Professionals

Authors

JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Muzeológia a kultúrne dedičstvo, Bratislava, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, 2015, 1339-2204

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00084605

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

muzeologie; muzejní profese; muzejní pedagog; teorie profesí; profesní kompetence

Keywords in English

museology; museum profession; museum educator; theory of professions; professional competencies

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/3/2016 15:51, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Muzejní pedagog, bez ohledu na přesný název pracovního postu v konkrétním muzeu, patří mezi pojmenované a blíže charakterizované muzejní profese. Příspěvek nahlíží pracovní post muzejního pedagoga optikou sociologie profesí, která charakterizuje profesi skrze vysokou úroveň vzdělání a profesní socializaci, etický kodex, specializaci činností, roli klienta, svobodu a autonomii a vysokou míru uznání, a podle daných kritérií odlišuje skutečné ryzí profese od semiprofesí.

In English

A museum educator (regardless of the actual name of their position) is a well-defined and described museum profession. This paper examines the position and the role of a museum educator within the Framework of a modern museum through the prism of the sociology of profession which seeksto define professions as roles marked by high level of domain-specific education nad professional socialization, the existence of an ethical codex, hugh degree of specialization in everyday activities, the role of the client, freedom and authonomy and a high level of respect. Using these criteria, true professions and semi-professions are distinguished and in this paper, we seek to do the same for the profession of a museum educator.

Links

MUNI/A/1219/2014, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A