JAGOŠOVÁ, Lucie. Muzejní pedagog jako (semi)profese (Museum Educators as (Semi-)Professionals). Muzeológia a kultúrne dedičstvo. Bratislava: Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, 2015, vol. 3, No 2, p. 39-58. ISSN 1339-2204.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Muzejní pedagog jako (semi)profese
Name (in English) Museum Educators as (Semi-)Professionals
Authors JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Muzeológia a kultúrne dedičstvo, Bratislava, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, 2015, 1339-2204.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00084605
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) muzeologie; muzejní profese; muzejní pedagog; teorie profesí; profesní kompetence
Keywords in English museology; museum profession; museum educator; theory of professions; professional competencies
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 6/3/2016 15:51.
Abstract
Muzejní pedagog, bez ohledu na přesný název pracovního postu v konkrétním muzeu, patří mezi pojmenované a blíže charakterizované muzejní profese. Příspěvek nahlíží pracovní post muzejního pedagoga optikou sociologie profesí, která charakterizuje profesi skrze vysokou úroveň vzdělání a profesní socializaci, etický kodex, specializaci činností, roli klienta, svobodu a autonomii a vysokou míru uznání, a podle daných kritérií odlišuje skutečné ryzí profese od semiprofesí.
Abstract (in English)
A museum educator (regardless of the actual name of their position) is a well-defined and described museum profession. This paper examines the position and the role of a museum educator within the Framework of a modern museum through the prism of the sociology of profession which seeksto define professions as roles marked by high level of domain-specific education nad professional socialization, the existence of an ethical codex, hugh degree of specialization in everyday activities, the role of the client, freedom and authonomy and a high level of respect. Using these criteria, true professions and semi-professions are distinguished and in this paper, we seek to do the same for the profession of a museum educator.
Links
MUNI/A/1219/2014, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/5/2024 06:26