D 2015

Možnosti učení u seniorů s demencí

MATĚJOVSKÁ KUBEŠOVÁ, Hana

Basic information

Original name

Možnosti učení u seniorů s demencí

Name (in English)

Learning Options for Seniors with Dementia

Authors

MATĚJOVSKÁ KUBEŠOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Současná role celoživotního učení v životě seniorů z multidisciplinární perspektivy, p. 61-64, 4 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14110/15:00084650

Organization unit

Faculty of Medicine

ISBN

978-80-210-7940-3

Keywords (in Czech)

demence; stereotyp; realitní orientace; reminiscenční terapie; canisterapie

Keywords in English

dementia; stereotype; reality orientation; reminiscence therapy; canistherapy

Tags

Změněno: 12/11/2015 11:34, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková

Abstract

V originále

Učení u seniorů s demencí znamená spíše natrénování náhradních technik, pokud běžné kognitivní funkce jeví postupný úpadek. Vhodné je využívání stereotypů, nejdéle se udrží činnosti, které byly součástí profese nebo hobby. K dispozici je několik cílených aktivit zaměřených v obecné rovině na zajištění vyrovnanosti a spokojenosti seniora s demencí, jako je realitní orientace, reminiscenční terapie, taneční terapie, canisterapie, arteterapie atd.

In English

For seniors with dementia, learning means training alternative techniques suplemen-ting the cognitive decline. It is helpful to use old stereotypes — the best are those related to a profession or hobby. It is possible to use activities aimed at achieving stability and satisfaction — reminiscence therapy, dance therapy, canistherapy, artetherapy, etc.