k 2015

Problém kongruece v kurikulu tělesné výchovy v České republice

VLČEK, Petr, Vladislav MUŽÍK, Martina HABRDLOVÁ and Michal LUPAČ

Basic information

Original name

Problém kongruece v kurikulu tělesné výchovy v České republice

Name (in English)

Congruece in projected curricula in the Czech Republic

Authors

VLČEK, Petr, Vladislav MUŽÍK, Martina HABRDLOVÁ and Michal LUPAČ

Edition

KURIKULÁRNA REFORMA A PERSPEKTÍVY ZÁKLADNEJ ŠKOLY, 2015

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education
Změněno: 29/2/2016 16:12, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Abstract

V originále

Transformační změny, které v českém školství v současnosti probíhají, jsou často spojovány s pojmem kvalita. Obvykle jsou používána slovní spojení, jako je kvalita vzdělávání, kvalita školy, kvalita kurikula, kvalita výuky aj. Hovoří se také o kvalitě jednotlivých vzdělávacích oborů. Vznik předkládaného textu byl iniciován hodnocením kvality české kurikulární reformy, která podle mnohých autorů zaostala za původním očekáváním, a to i v souvislosti s tělesnou výchovou. Jedním z konkrétních problémů revidovaného kurikula tělesné výchovy je nedostatečný soulad mezi projektovanými cíli tělesné výchovy, obsahem vzdělávání definovaným v rámcových vzdělávacích programech a nízká kongruence mezi jednotlivými formami kurikula české tělesné výchovy. V předloženém textu se proto zaměřujeme na výzkum některých aspektů realizace tělesné výchovy v České republice a srovnání českého projektovaného kurikula s kurikulem zahraničním (Irsko, USA, SRN, Nizozemsko). Věříme, že za daných okolností takto můžeme napomoci řešit problém souladu jednotlivých složek kurikula jako významného faktoru ovlivňujícího kvalitu vzdělávání a přispět do debaty o budoucích revizích a úpravách českého kurikula tělesné výchovy či například při tvorbě, revizi a implementaci aktuálně zaváděných standardů tělesné výchovy. Předpokládáme, že český příklad bude inspirativní i pro tvorbu kurikula v zahraničí.