Detailed Information on Publication Record
2015
Problém kongruece v kurikulu tělesné výchovy v České republice
VLČEK, Petr, Vladislav MUŽÍK, Martina HABRDLOVÁ and Michal LUPAČBasic information
Original name
Problém kongruece v kurikulu tělesné výchovy v České republice
Name (in English)
Congruece in projected curricula in the Czech Republic
Authors
VLČEK, Petr, Vladislav MUŽÍK, Martina HABRDLOVÁ and Michal LUPAČ
Edition
KURIKULÁRNA REFORMA A PERSPEKTÍVY ZÁKLADNEJ ŠKOLY, 2015
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Změněno: 29/2/2016 16:12, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.
Abstract
V originále
Transformační změny, které v českém školství v současnosti probíhají, jsou často spojovány s pojmem kvalita. Obvykle jsou používána slovní spojení, jako je kvalita vzdělávání, kvalita školy, kvalita kurikula, kvalita výuky aj. Hovoří se také o kvalitě jednotlivých vzdělávacích oborů. Vznik předkládaného textu byl iniciován hodnocením kvality české kurikulární reformy, která podle mnohých autorů zaostala za původním očekáváním, a to i v souvislosti s tělesnou výchovou. Jedním z konkrétních problémů revidovaného kurikula tělesné výchovy je nedostatečný soulad mezi projektovanými cíli tělesné výchovy, obsahem vzdělávání definovaným v rámcových vzdělávacích programech a nízká kongruence mezi jednotlivými formami kurikula české tělesné výchovy. V předloženém textu se proto zaměřujeme na výzkum některých aspektů realizace tělesné výchovy v České republice a srovnání českého projektovaného kurikula s kurikulem zahraničním (Irsko, USA, SRN, Nizozemsko). Věříme, že za daných okolností takto můžeme napomoci řešit problém souladu jednotlivých složek kurikula jako významného faktoru ovlivňujícího kvalitu vzdělávání a přispět do debaty o budoucích revizích a úpravách českého kurikula tělesné výchovy či například při tvorbě, revizi a implementaci aktuálně zaváděných standardů tělesné výchovy. Předpokládáme, že český příklad bude inspirativní i pro tvorbu kurikula v zahraničí.