Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1317698, author = {Lojdová, Kateřina and Lukas, Josef}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, keywords = {coercive power; power; qualitative research; student teachers}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice}, volume = {20}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1317698 AU - Lojdová, Kateřina - Lukas, Josef PY - 2015 TI - Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice JF - Studia paedagogica VL - 20 IS - 3 SP - 113-130 EP - 113-130 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - coercive power KW - power KW - qualitative research KW - student teachers N2 - Moc jako schopnost ovlivňovat postoje, hodnoty a jednání je základní charakteristikou vyučovacího procesu. Potřeba vyjednání mocenského uspořádání v procesu vyučování vyvstává zejména u začínajících učitelů a studentů na praxi, kteří mají oborové znalosti, ale potýkají s jejich předáváním v sociálním prostředí školní třídy. V tomto textu zkoumáme moc u studentů učitelství v průběhu jejich dlouhodobé praxe a zaměřujeme se na jednu z bází moci dle typologie Frenche a Ravena (1959) - na moc donucovací. Donucovací moc studenta učitelství vychází z potřeby žáků vyhnout se trestu nebo jeho hrozbě. Na základě kvalitativní analýzy přepisů nahrávek z výuky studentky Alice identifikujeme čtyři typy donucovací moci. Tyto typy donucovací moci jsou uspořádány do určitých struktur, které nazýváme scénáři. Popisujeme dva protichůdné scénáře – scénář gradace donucovací moci a scénář rezignace na donucovací moc a diskutujeme jejich důsledky pro vytvoření konstruktivního klimatu školní třídy. ER -
LOJDOVÁ, Kateřina and Josef LUKAS. Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice (Coercive Power Scenarios in Classes Taught by Student Teachers: The Case of Alice). \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol.~20, No~3, p.~113-130. ISSN~1803-7437.
|