Detailed Information on Publication Record
2015
Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice
LOJDOVÁ, Kateřina and Josef LUKASBasic information
Original name
Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice
Name (in English)
Coercive Power Scenarios in Classes Taught by Student Teachers: The Case of Alice
Authors
LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/15:00081203
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
donucovací moc; kvalitativní výzkum; moc; studenti učitelství
Keywords in English
coercive power; power; qualitative research; student teachers
Tags
Reviewed
Změněno: 26/10/2016 16:19, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
V originále
Moc jako schopnost ovlivňovat postoje, hodnoty a jednání je základní charakteristikou vyučovacího procesu. Potřeba vyjednání mocenského uspořádání v procesu vyučování vyvstává zejména u začínajících učitelů a studentů na praxi, kteří mají oborové znalosti, ale potýkají s jejich předáváním v sociálním prostředí školní třídy. V tomto textu zkoumáme moc u studentů učitelství v průběhu jejich dlouhodobé praxe a zaměřujeme se na jednu z bází moci dle typologie Frenche a Ravena (1959) - na moc donucovací. Donucovací moc studenta učitelství vychází z potřeby žáků vyhnout se trestu nebo jeho hrozbě. Na základě kvalitativní analýzy přepisů nahrávek z výuky studentky Alice identifikujeme čtyři typy donucovací moci. Tyto typy donucovací moci jsou uspořádány do určitých struktur, které nazýváme scénáři. Popisujeme dva protichůdné scénáře – scénář gradace donucovací moci a scénář rezignace na donucovací moc a diskutujeme jejich důsledky pro vytvoření konstruktivního klimatu školní třídy.
In English
Power as the ability of a person to influence opinions, values, and behaviour of others is main characteristic of educational process. Power relations negotiation is urgent especially for student teachers who know the necessary information of their chosen subjects, but do not know how to meet the conditions of establishing of power relationships in the classroom. We research student teachers during their long-term practice and focus on one of the power bases from French and Raven (1959) typology – coercive power. Coercive power is a student teacher´s ability to influence others’ behavior by punishing them or by creating a perceived threat to do so. Qualitative analysis of videorecordings form classess taught by student teacher Alice reveals typology of coercive power. Types of coercive power are identified in structures defined as scenarios. According to intensity of coercive power usage, we describe strengthening power scenario and weakening power scenario. Subsequently, consequences of different power scenarios are discussed in relation to creating constructive learning environment.
Links
GA13-24456S, research and development project |
|