BERNÁTEK, Martin. The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 18, No 2, p. 135-167. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-2-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema
Name in Czech Renesance českého loutkářství a kinematografie
Authors BERNÁTEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-845X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00081210
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2015-2-4
Keywords (in Czech) Loutkové divadlo; kinematografie; kulturní změna; loutkářská renesance; avantgarda; divadlo; modernita
Keywords in English Czech puppet theatre; cinema; cultural change; Puppetry renaissance; Avant-garde theatre; modernity
Tags aktivismus, avantgarda, divadlo, dramaturgie, estetika, inscenace, loutkové divadlo, Loutkářská renesance, modernita, představení, rivok, střední Evropa
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Changed: 20/3/2016 00:00.
Abstract
This article discusses the establishment of Czech puppet theatre as an institutional part of modern society in the early 1900s, at the moment of cultural change, known as the "Puppetry Renaissance". Czech puppet theatre changed from a traditional form of folk art to an integral part of Modernism and the Avant-garde; this development took place hand in hand with developments in cinematography, as well as in social in institutions and societies. This article demonstrates the ways in which modern Czech puppet theatre defines itself not only in contrast to live actors' theatre, but also an alternative to the new mass culture form that enjoyed a boom simultaneously with it: the cinema.
Abstract (in Czech)
V článku je představena kulturní změna, známá jako "renesance českého loutkářství". Na začátku 20. století se české loutkové divadlo konstituovalo jako instituce v rámci moderní české společnosti a proměnilo se z tradiční formy lidového umění v součást uměleckého modernismu a avantgardy. Tato proměna se uskutečnila paralelně s konstitucí kinematografie jako nové kulturní formy, a také v rámci celkové konstituce moderního českého národa. V článku představuji praktické i rétorické (diskurzívní) způsoby sebeurčení českého loutkářství jako formy, odlišné od divadla živých herců i kinematografie.
Links
GAP409/11/1082, research and development projectName: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Czech Science Foundation, Czech Structuralist Thought on Theatre: Context and Potency
MUNI/A/1185/2014, interní kód MUName: Metodologie teatrologického výzkumu (Acronym: METODDIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/6/2024 17:30