Detailed Information on Publication Record
2015
The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema
BERNÁTEK, MartinBasic information
Original name
The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema
Name in Czech
Renesance českého loutkářství a kinematografie
Authors
BERNÁTEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-845X
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00081210
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Loutkové divadlo; kinematografie; kulturní změna; loutkářská renesance; avantgarda; divadlo; modernita
Keywords in English
Czech puppet theatre; cinema; cultural change; Puppetry renaissance; Avant-garde theatre; modernity
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/3/2016 00:00, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.
V originále
This article discusses the establishment of Czech puppet theatre as an institutional part of modern society in the early 1900s, at the moment of cultural change, known as the "Puppetry Renaissance". Czech puppet theatre changed from a traditional form of folk art to an integral part of Modernism and the Avant-garde; this development took place hand in hand with developments in cinematography, as well as in social in institutions and societies. This article demonstrates the ways in which modern Czech puppet theatre defines itself not only in contrast to live actors' theatre, but also an alternative to the new mass culture form that enjoyed a boom simultaneously with it: the cinema.
In Czech
V článku je představena kulturní změna, známá jako "renesance českého loutkářství". Na začátku 20. století se české loutkové divadlo konstituovalo jako instituce v rámci moderní české společnosti a proměnilo se z tradiční formy lidového umění v součást uměleckého modernismu a avantgardy. Tato proměna se uskutečnila paralelně s konstitucí kinematografie jako nové kulturní formy, a také v rámci celkové konstituce moderního českého národa. V článku představuji praktické i rétorické (diskurzívní) způsoby sebeurčení českého loutkářství jako formy, odlišné od divadla živých herců i kinematografie.
Links
GAP409/11/1082, research and development project |
| ||
MUNI/A/1185/2014, interní kód MU |
|