J 2015

The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema

BERNÁTEK, Martin

Basic information

Original name

The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema

Name in Czech

Renesance českého loutkářství a kinematografie

Authors

BERNÁTEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-845X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00081210

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Loutkové divadlo; kinematografie; kulturní změna; loutkářská renesance; avantgarda; divadlo; modernita

Keywords in English

Czech puppet theatre; cinema; cultural change; Puppetry renaissance; Avant-garde theatre; modernity

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/3/2016 00:00, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Abstract

V originále

This article discusses the establishment of Czech puppet theatre as an institutional part of modern society in the early 1900s, at the moment of cultural change, known as the "Puppetry Renaissance". Czech puppet theatre changed from a traditional form of folk art to an integral part of Modernism and the Avant-garde; this development took place hand in hand with developments in cinematography, as well as in social in institutions and societies. This article demonstrates the ways in which modern Czech puppet theatre defines itself not only in contrast to live actors' theatre, but also an alternative to the new mass culture form that enjoyed a boom simultaneously with it: the cinema.

In Czech

V článku je představena kulturní změna, známá jako "renesance českého loutkářství". Na začátku 20. století se české loutkové divadlo konstituovalo jako instituce v rámci moderní české společnosti a proměnilo se z tradiční formy lidového umění v součást uměleckého modernismu a avantgardy. Tato proměna se uskutečnila paralelně s konstitucí kinematografie jako nové kulturní formy, a také v rámci celkové konstituce moderního českého národa. V článku představuji praktické i rétorické (diskurzívní) způsoby sebeurčení českého loutkářství jako formy, odlišné od divadla živých herců i kinematografie.

Links

GAP409/11/1082, research and development project
Name: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Czech Science Foundation, Czech Structuralist Thought on Theatre: Context and Potency
MUNI/A/1185/2014, interní kód MU
Name: Metodologie teatrologického výzkumu (Acronym: METODDIV)
Investor: Masaryk University, Category A