D 2015

Úskalí genologie a esej jako konstrukční materiál krásné prózy

POSPÍŠIL, Ivo

Basic information

Original name

Úskalí genologie a esej jako konstrukční materiál krásné prózy

Name (in English)

Difficulties of the Genre Studies and Essay as a Building Stone of Literature

Authors

POSPÍŠIL, Ivo (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Bratislava, Esej ako žáner. Reflexívna plocha udalostí 20. storočia, p. 7-21, 15 pp. 2015

Publisher

Kabinet Dionýza Ďurišina Ústavu filologických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00084819

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-223-3959-9

Keywords (in Czech)

Esej jako stavební kámen literatury; český meziválečný esej; František Xaver Šalda; Karel Čapek; Jaroslav Durych; Jakub Deml; Jan Čep; Deník spisovatele

Keywords in English

Essay as a building stone of literature; Czech interwar essay; František Xaver Šalda; Karel Čapek; Jaroslav Durych; Jakub Deml; Jan Čep; Diary of a writer
Změněno: 13/3/2016 10:36, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Autor přítomného článku se zabývá esejem z hlediska žánrových studií (genologie) jako konstrukčním materiálem krásné literatury na příkladu meziválečného českého eseje, zvláště Františka Xavera Šaldy, Karla Čapka, Jaroslava Durycha, Jakuba Demla, Jana Čepa, a esejistických gnóm Milana Kundery. Obecně může esej představovat stavební kámen literatury, ale také fragment artefaktu nebo komplementární žánrovou vrstvu (deník spisovatele, „šlépěje); může také být stavebním kamenem tzv. fyziologické črty a přírodního líčení, žánrů na okraji literatury a navíc povídek. Zvláštní gnómické esejistické psaní Milana Kundery, krajně zhuštěné, stručné a krátké, někdy schematické a naivní ve svém subjektivismu a voluntarismu naplňuje artefakt až po jeho krajní meze. Snad tento esej „napínáním“ až k nejzazším mezím, je důkazem a reflexí neobyčejně silné osobnosti, nejpravděpodobněji jedné z posledních v čase – patrně – nejnápadnějšího soumraku lidské individuality.

In English

The author of the present article deals with the essay from the point of view of genre studies (genology) as a constructive material of belles-lettres on the example of the works of the interwar Czech essay, especially of those by František Xaver Šalda, Karel Čapek, Jaroslav Durych, Jakub Deml, Jan Čep, and essayistic gnomes by Milan Kundera. The essay in general may represent a building stone of literature, but also as a fragment of their artefact or as a complementary generic layer (diary of a writer, footprints); it could also be a building stone of the so-called physiological sketch, of the nature depiction, of the genres on the margin of literature and, moreover, in short stories. Milan Kunderas specific gnomic essayistic writing, extremely condensed, concise and brief, sometimes schematic and naive in which subjectivism and voluntarism fill the artefact up to the extreme limits. Perhaps this essay stretching up the the utmost limits is the evidence and the reflection of an extraordinary strong personality, most probably one of the last at the time of – maybe – the most striking twilight of human individuality.