PUNOVÁ, Monika. Podpora resilience v praktickém vzdělávání studentů sociální práce (The enhancement of resilience in field education of social work students). Andragogika, čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. Agentura DAHA s.r.o., 2015, vol. 19, No 4, p. 4-12. ISSN 1211-6378.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora resilience v praktickém vzdělávání studentů sociální práce
Name (in English) The enhancement of resilience in field education of social work students
Authors PUNOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Andragogika, čtvrtletník pro vzdělávání dospělých, Agentura DAHA s.r.o. 2015, 1211-6378.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/15:00084825
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English resiliency; field education; social work students
Changed by Changed by: doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D., učo 11547. Changed: 13/3/2018 12:30.
Abstract
Stať je zaměřena na praktické vzdělávání vysokoškolských studentů sociální práce z hlediska možného využití konceptu resilience (nezdolnosti). Nejprve je představen historický vývoj profese sociální práce, který směřoval od deficitních modelů směrem k sociální práci orientované na silné stránky jedinců. Perspektiva zaměřená na silné stránky jedinců vychází ze základního předpokladu, že jejich potenciály jsou přirozenými zdroji, díky kterým mohou dosahovat požadovaných změn v jejich obtížných životních situacích. Následně je představen koncept resilience, který je zaměřený na podporu člověka (např. studenta, klienta či sociálního pracovníka) při vyrovnávání se s obtížnými životními situacemi. Autor uvádí vybrané rizikové a protektivní činitele praktického vzdělávání studentů a uvádí možná doporučení pro tvorbu curricula praktického vzdělávání.
Abstract (in English)
This essay focuses on practical training of high school´s social work from a resilience concept. Its starting point is the historical development of social work, which evolved from deficient models towards social work focused on the strengths of individuals. Strengths-Based Perspective is based on the fundamental assumption that the strengths of persons become natural resources through which they can achieve the desired changes in their difficult life situation. We decided to work with the resilience concept, that supports the person (whether a student, client or social worker) in terms of their strengths and which supports their ability to cope with adverse life situations. Author analyses possible risk and protective factors of field education in placements and discusses possible implications on the practical curriculum education.
PrintDisplayed: 24/7/2024 00:18