KOUBEK, Petr and Tomáš JANÍK. Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie (Research on teachers‘ subjective theories in the context of professional development: a review). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 3, p. 47-67. ISSN 1803-7437.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Name in Czech Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Name (in English) Research on teachers‘ subjective theories in the context of professional development: a review
Authors KOUBEK, Petr (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované – zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů.
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00081242
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) subjektivní teorie učitelů; kvalita výuky; kognice řídící jednání učitelů; moudrost praxe; další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj
Keywords in English teachers’ subjective theories; quality of instruction; cognition guiding teachers‘ acting; wisdom of practice; in-service teacher education; professional development of teachers
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petr Koubek, Ph.D., učo 424331. Changed: 7/3/2016 15:23.
Abstract
Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované – zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů. Studie se zaměřuje na výzkumy, které metodologicky navázaly na výzkumné programy zaměřené na subjektivní teorie učitelů z přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. V některých z nich se ukazuje, že rozpory mezi myšlením a jednáním učitelů mohou být z části vysvětleny určitými psychickými fenomény, například učiteli vnímanou zátěží nebo vlastní vnímanou účinností učitelů (self-efficacy; sebeúčinností). V diskusi studie naznačuje příležitosti, ale i otázky spojené s eventuelním využitím poznatků základního výzkumu subjektivních teorií učitelů pro změnu jejich myšlení a jednání v rámci pedagogického výzkumu, profesní podpory a dalšího vzdělávání v ČR.
Abstract (in English)
The paper reviews research on teachers‘ subjective theories and identifies key concepts and relevant contexts, namely the relationship between the quality of teachers’ subjective theories and the quality of instruction and teachers‘ professional development. The focus lies on research that methodologically builds on studies carried out in the 1980s and 1990s. Some of the studies show that the discrepancies between teachers‘ thinking and acting can be attributed to psychological phenomena such as self-efficacy. Towards the end of the paper, opportunities and questions are discussed of using the findings of basic research into teachers‘ subjective theories for the purposes of initiating changes in teachers‘ thinking and acting as part of educational research and teachers’ professional development in the Czech Republic.
Links
GA14-06480S, research and development projectName: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Czech Science Foundation, Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better
MUNI/A/0926/2013, interní kód MUName: Znalostní báze učitelství a její reflexe
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 4/10/2024 00:49